onsdag 15 augusti 2007

Elfsborg, Borås kommunalråd och sjukskrivningarna igen

Jag vet att jag inte ska sitta uppe till halv tolv när jag ska upp klockan sex. Men ändå gör jag det. Så nu är jag så trött som jag inte skulle vara. Men det är bara att gilla läget och ge sitt yttersta idag att lära ut konsten att göra databaser.

Trist att det gick illa för Elfsborg. (SvD, DN, BT) Men det var väl kanske lite väntat. Hoppas i alla fall att returmatchen i Borås ändå blir en folkfest.

Trist också att Björn Bergqvist (m) slutar som kommunalråd. (BT) Jag tror han har betytt en hel del för att hålla ihop den brokiga skara som styr Borås. Sex partier med egna viljor är inte lätt att hålla ihop. Även de mindre partierna har fått bra med inflytande. Och det är avgörande om en så blandad koalition ska kunna hålla. Det ställs stora krav på den som kommer i hans ställe. Ödmjukhet men fasthet men också kunna bortse från egna intressen. Det blir en spännande tid framöver. Om någon månad vet vi svaret.

För övrigt går sjukskrivningsdebatten vidare. Nu har socialstyrelsen fått mer tid på sig att ta fram riktlinjer. Det är väl positivt i sig. Och socialstyrelsen säger att de feltolkats. (DN, SvD)

Men det vore mer välkommet att börja debattera hur man ska undvika att människor blir sjuka. Hur de som blivit sjuka ska få hjälp att komma tillbaka. Tidsangivelser på hur länge man får vara sjuk är ju fullständigt meningslösa. Det är individuellt. Det är den verkliga sjukdomen som ska bort. Inte att man ska spar pengar på sjukförsäkringen. (SvD)
Den besparingen kommer automatiskt när man kommit till rätta med de verkliga problemen. Det vill säga satsat på förebyggande och rehabilitering.

Inga kommentarer: