tisdag 28 augusti 2007

Lite kvällsblandat

Avslutar dagen med en liten godnattrunda.

Kvällen bjöd på en överraskning. Som tur var tittade jag i TV-programmet för att se om det fanns något annat i stället för Morden i Midsomer. Och så fanns det ett avsnitt kvar.

Så sommaren var inte riktigt slut. Men ute är hösten här. Det var kallt när jag gick från gruppmötet inför kommundelsnämnden.

Egentligen borde jag ligga i sängen nu men kan inte låta bli att surfa runt lite. Och hittar lite udda nyheter.
Bland annat den om påvens eget lågpris flygbolag som ska skjutsa runt pilgrimer. Undrar just om han också tar extra betalt om man inte checkar in via Internet. (SvD)
Häromdagen aviserade ju Ryanair att de kommer att ta extra betalt av dem som checkar in på flygplatsen. Fast pilgrimer har kanske inte med sig så mycket packning.

En annan lite udda historia är den 103-åriga kvinnan som vill springa, eller väl snarare gå, med OS-facklan. (SvD) Jag tycker det vore häftigt om hon kunde få uppdraget. Hon verkar i alla fall ha tränat för det.

En seger för att även den som är en bit upp i åren kan bidra. Tyvärr är väl annars attityden, åtminstone här i Sverige, att är man gammal så är man "körd".

En lite mer makaber notis är den om de norska grisarna som ska få dö till lugn musik. (SvD)För att vi ska få godare kött. Konstaterat är att kött från lugna djur är godare. När jag läser sånt här undrar jag varför jag inte är vegetarian.
Men jag har nog svårt att också låta bli att äta kött. Just nu ska jag ju försöka minska, åtminstone, godisintaget och sluta dricka flaskvatten.

Mer inom djurvärlden. I USA bytte tjuvar ut en narkotikaspaningshund mot en blandras hund. Den amerikanska polisen är orolig att knarkhunden ska användas av knarklangare på ett inte önskvärt sätt. (SvD)
Jag är inte riktigt på det klara med hur knarklangarna ska använda hunden. Däremot är jag övertygad om hur duktiga dessa spårhundar är. Jag har haft förmånen att få se några hur de jobbar.

Nu får jag nog sluta i alla fall. I morgon ska vi ha värdering av husen. På väg mot bostadsrätt. Kanske.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Antagligen ska väl smugglarna använda hunden för att lära sig hur man gömmer narkotika så att en tränad hund inte kan hitta den.

Om de sen söker igenom ekipaget med sin egen narkotikahund innan de korsar gränsen och den inte hittar något vet de ju att de kommer att komma igenom en eventuell kontroll riskfritt.

Anonym sa...

Du skriver att SvD:s artikel om grisar som ska slaktas till musik får dig att undra varför du inte är vegetarian. Ja, varför är du inte det?
Då skulle du ju inte bara bidra till ett minskat lidande för de djur du nu tar dig rätten att äta och därmed indirekt döda, utan du skulle ju dessutom vara en avsevärt större hjälp för miljön än du är med dina försök att sluta med flaskvatten eftersom din kotlett står för en femtedel av växthuseffekten.