tisdag 18 mars 2008

Trygghet och binyheter

Idag var polisen på Strategiforum och informerade om hur polisarbetet kommer att utvecklas på Norrby och Hässleholmen . Strategiforum är en gemensam samling för alla som är delaktiga i Hässleringen, det lokala utvecklingsarbetet på Hässleholmen för fler människor i arbetet och större delaktighet i samhället.

Polisens nya sätt att jobba innebär att det kommer att finnas kontaktpoliser som är knutna till de två stadsdelarna. Tanken är att genom brottsförebyggande arbete så ska det behövas mindre ingripanden. Men det är viktigt med samverkan med andra inblandade. Skolan, boende, socialen m fl.

Att satsa på förebyggande är otroligt viktigt. Tidiga insatser när det håller på att gå åt skogen för någon ungdom är också viktigt. Det får inte gå så långt som att ungdomar bränner ner skolor och dagis, som i Dalsjöfors. Eller som i Rödeby-fallet i Blekinge.

Det som är på gång nu känns oerhört positivt. Närvarande polis skapar trygghet och det tror jag många medborgare önskar.

Förhoppningsvis kommer någon polis med när vi ska ha medborgarmötet den 8 april. Och berättar också för medborgarna vad som är på gång.

Innan jag kastar mig över hemsidesarbetet så gör jag en liten pejling bland dagens nyheter. Och eftersom solen skiner och jag inte känner just nu för att gräva ner mig i flera allvarliga ämnen så får det handla om björnen som blev stämd inför domstol i Makedonien av en biodlare för att den ätit upp biodlarens honung. Björnen dömdes till att betala ett skadestånd på cirka 20000 kronor. Men eftersom björnen saknade pengar fick staten gå in och betala biodlaren. Allt enligt en artikel i SvD.

Tänk om alla mördarsniglar, harar och rådjur som äter upp godsaker och blommor i våra land skulle ställas inför domstol. Onekligen ett intressant scenario. Men här har väl domstolarna nog med arbetsuppgifter ändå. De hinner inte med alla tvåbenta tjuvar så hur skulle de hinna med alla djur också.

SvD verkar ha fastnat för temat bin. I en annan artikel handlar det om att 8-12 miljoner bin tros vara på flykt i Kalifornien sedan det hänt en olycka med en transport. Det gick så illa att delar av en motorväg fick stängas av. Folk blev stungna till höger och vänster.

Som sagt bara bi-nyheter. De stora återkommer jag till. Nu ska jag sätta igång och jobba.

Inga kommentarer: