tisdag 4 mars 2008

Ideella föreningar behövs – men inte krångliga regler

Äntligen! Varje vecka stöder jag Sandareds tennisklubb genom att prenumerera på en bingolott. Den här veckan har jag vunnit 100 kronor. Inte något som gör mig rik och jag tittar aldrig på programmet (har inte TV4+ heller) men jag tycker att jag gör en god gärning. Även om idrottsföreningar idag får en del kommunalt stöd så finns det många hål att stoppa pengar i. Och idrottsföreningar och annan ideell verksamhet har en viktig roll i dagens samhälle. Bland annat för att ge det uppväxande släktet något att engagera sig i. Antingen det är fotboll, tennis , scouting eller något annat.

Nu tror jag inte att bingolotto kommer att hålla på så mycket länge till. Idén har överlevt sig själv. Och föreningarna får se sig om efter andra inkomstkällor. Men det får inte bli så att föräldrar måste betala stora summor pengar för att deras barn ska få vara med och träna, även om det i realiteten kanske har varit så även med bingolotto. Många ungdomar har tvingats sälja lotter för att få vara med. När de inte lyckats bli av med dessa har föräldrarna fått rycka in. Men detta med andra inkomstkällor kan vara ett problem. Det gäller att se till att de pengar man tjänar inte behöver beskattas.

Idrottsföreningar och andra ideella organisationer har en komplicerad ekonomi idag bland annat på skattefronten. Där fanns ett förslag till förbättring efter en utredning men som regeringen begravde i en ny utredning som ska vara klar under 2009. Där inte bara skattesituationen för idrottsföreningar ska ses över utan också för andra ideella föreningar och stiftelser. Ett önskemål som i och för sig funnits länge. Att se över hela biten. Hade den gamla regeringen gjort det med en gång hade det inte behövt ta så lång tid. 2004 ställde jag interpellation i riksdagen till dåvarande finansministern, Bosse Ringholm, om detta. Två gånger om. Lite av problematiken finns i interpellationerna. Och efter lite midsommardrömmar kom utredningen, bara om idrottsskatter, igång. Men lades färdigutredd på hyllan av den nuvarande regeringen som således tillsatte en ny utredning som ska se över hela biten. Under tiden får de ideella föreningarna brottas med otydligheter i skattelagstiftningen.

Utdrag ur protokollet från min debatt med Bosse Ringholm.

Anf. 145 ANNE-MARIE EKSTRÖM (fp):

Herr talman! Ska jag tolka det som att man kommer att ha en riktig parlamentarisk utredning och inte bara "vissa parlamentariska inslag"? Och ska jag tolka det som att den kommer nu, snart, inom några veckor?

Anf. 146 Finansminister BOSSE RINGHOLM (s):

Herr talman! Ja, det är ju snart midsommar. Man får drömma inför midsommar. Drömmen kan gå i uppfyllelse när det gäller tidtabellen.

PS. Nämnda finansminister hade det inte så lätt själv i sin förening med skatter kan jag väl påminna om.

Inga kommentarer: