torsdag 29 mars 2007

Mycket nu

Trött men glad att ha klarat av att hålla tre dagars kurs i Access. Borde sova men kan inte låta bli att kommentera några händelser.
Jag missade att se TV4:s Kalla fakta men förstår efter att ha skummat den rapport som gjorts av Swedwatch att svenska landsting ibland gör upphandlingar där man inte har full kontroll på hur varorna tillverkas i Indien och Kina eller andra låglöneländer.
Häromdagen kom en rapport från anställda i Lund att det var billigare att köpa kalsonger än att tvätta dem . Jag ställde mig då frågan om allt stod rätt till. Det verkar som om min fråga är berättigad.

SvD skriver att var femte svensk fått minskat förtroende för Göran Persson. Det är 20 %. Antag att dessa röstade på s i valet för övriga hade ju förmodligen inget förtroende för Göran Persson. Totalt i valet röstade 35 % på s. Alltså skulle det bara vara 15 % av Sveriges befolkning som fortfarande har förtroende för Göran Persson. OK. Lite väl mycket antaganden men något ligger det i det. S har dock bytt partiledare.

Det som oroar mig mest när det gäller dokumentären om Göran Persson är det allmänna politikerförakt som detta väcker. Jag har skrivit om det tidigare. En person som inte lyssnar utan alltid tror att han själv har rätt medverkar till att skapa förakt för alla politiker.
Kan inte de etablerade partierna visa att man lyssnar till medborgarna så får populistiska och främlingsfientliga partier som till exempel sverigedemokraterna fritt spelrum. Tyvärr har de nått 4% i en opinionsundersökning. (SvD). Det måste vara en varning till alla andra partier.

Till sist måste jag gratulera regeringen till att ha tagit steget och införa en miljöbilspremie. Det är ett viktigt steg. Satt just och funderade idag när jag åkte till Göteborg om jag inte skulle byta bil till en mer miljövänlig historia. Fast när jag köpte min nuvarandetHundai Elantra så var det en miljöbil. Men det var då det.
Nu får det i alla fall bli sängen. I morgon ska jag rätta till alla fel i huset som blivit när jag farit fram och tillbaka, kommit in en halvtimme för att sedan ge mig av igen men lagt de gamla pappren någonstans. Med andra ord jag ska städa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Problemet som de etablerade partierna har med SD är inte att dom inte lyssnar eller tar debatt. Felet är den invandringspolitik som Sverige driver Svenska folket är inte så dumma att dom inte förstår det men våra etablerade politiker vägrar att se sanningen i vitögat, man prövar att skjuta upp den debatt man MÅSTE ta med SD. Som det är nu är SD det enda hopp Svenskan som inte gillar invandrare har att få den okontrolerade invandringen med alla kostnader det för med sig på lång sikt (bidragsfusk, krimminalitet osv osv)Inte ett enda Parti som är över 4% strecket vågar ta denna debatt.

Anonym sa...

Hörru anonym: Problemet är väll ändå värdeupplösningen i samhället? när klasskampen tog slut föar att vi blev mer eller mindre lika i svea så ersattes den av nya behov, statsocilismen går han i hand med materalismen och den nya kampen är att ha tunnast tv eller störst hjul till bilen. att sen komma och skrävla om "okontroleradekostander" för något som är självklart, det är pinsamt av dig. Den demografiska profilen för den svenska befokningen är dyster, om det inte vore för invandrigen vore den ännu dystrare! vi skulle inte finnas om hundra år om vi fortsätter som nu. Tyskland är redan där, de tappar i befolkning trotts invandring! så vilken debatt skall vi ta, den om värderingar och varför du inte ynglar av dig utan istället åker till taihland och köper ny bil varje år? pungt.

Anonym sa...

J. Andersson... Lustig kommentar till anonym. 'om det inte vore för invandrigen vore den ännu dystrare! vi skulle inte finnas om hundra år om vi fortsätter som nu.' Det är väl snarare så att 'vi' definitivt inte finns om 100 år om vi fortsätter som nu! Med massinvandring i dagens takt så är svenskarna i minioritet i sitt eget land redan 2050 ca. Men det bryr du dej väl inte om? Är huvudsaken för dej att landet är bebott av si eller så många oavsett vilka dom är? Vi kan väl anmäla Sverige till FN som 'fritt land för vem som så önskar att komma och ta över'. Vi svenskar kan väl kanske få bo i nåt reservat i Norrland eller kanske deporteras till Sibirien. Du bryr dej inte heller om hur kriminaliteten utvecklar sej i landet - minst en gruppvåldtäkt anmäls per dag enligt BRÅ. Dom konstaterar oxo att det stora flertalet begås av invandrare. Bara som exempel Helge. Det finns hur mycket som helst att säga om kriminaliteten. Men du kan väl förklara för offren att något måste vi ju offra på mångkulturens altare!
Tack SD för att ni är dom enda rakryggade som vågar säga annat än politiskt korrekta 'sanningar'!

Jan Lorentzson