tisdag 25 december 2007

Tankar på juldagskvällen

Så har då mer än halva julhelgen passerat. Julklapparna är utdelade. Barnbarnen blev glada över sina snow-racers. Tror jag i alla fall. Bara det nu kommer snö. Annars får de två äldsta väl trösta sig med tillsammans 5 kg papper och fyra tuschpennset. Lite dubbelt kan man väl säga. Sex-åringen konstaterade glatt att hans tre kg nog räcker tills han är elva år.

Sedvanligt juldagsmorgonbesök (numera förmiddagsbesök) har också ägt rum. Några vänner kommer på besök varje juldag. En tradition som nog varat i 15 år. Började med kaffe efter jullottan. Numera är det bara kaffe och lite skinka och ingen julotta.

Jag har dessutom varit ute i grådiset och gått ner lite av julmaten i alla fall. Måste nog ta ett rejält tag i både kost och motion efter helgerna.

Kort sagt jag har hittills haft en lugn och fridfull jul. Ute i stora vida världen är det inte riktigt lika lugnt.

Människor som blir attackerade med kniv och bomber som faller. Alltså inte så olikt en vanlig dag.

Att kvinnor misshandlas i hemmet är heller inget ovanligt. DN har några artiklar om Våld i hemmet. Det är skrämmande statistik som visas. Även om misshandeln under julen är lika "låg" som under en vanlig måndag eller tisdag. Cirka 50 fall per dag. Det vill säga som är anmälda. Hur många är det inte som aldrig anmäls?

Den nya rikstäckande kvinnofridslinje som öppnades i början av december har blivit nedringd. Ibland har det varit kö och närmare 1000 kvinnor har ringt under två veckor. Det är självklart bra att linjen finns men det är ofattbart att det finns så många kvinnor som behöver stöd och hjälp mot en misshandlande man. Det är viktigt att allt som går att göras för att motverka våld mot kvinnor görs.
Det är bra att regeringen med Nyamko Sabuni i spetsen har tagit fram en handlingsplan för detta. Mer om den kan läsas här.

Av statistiken framgår det att den värsta tidpunkten när kvinnor misshandlas är nyårshelgen. Jag lider med alla de kvinnor som nu anar vad som kan komma att hända om en vecka. Och alla barn som blir vittnen till när deras pappa slår deras mamma.

Våld av annat slag är boxning. Men tillåtet våld. Jag tycker, och har alltid tyckt, att boxning är en märklig sport som går ut på att slå motståndaren gul och blå och medvetet göra någon illa. Framförallt att slå på den känsligaste delen av människan, huvudet och hjärnan.

Nu har en boxare ramlat ner medvetslös och ligger i koma efter en boxningsmatch. Är det inte dags att börja fundera över om boxning, åtminstone proffsboxning, är en sport. (SvD, DN)

Till något helt annat.

Fast förstås det kan säkert gå hett till även på mellandagsreor. Idag har några startat, men den stora dagen är nog i morgon. Då gäller det att vara försedd med tålamod och hårda armbågar. Jag tror jag håller mig borta.
Då ska svenskarna göra av med ytterligare några kronor. Enligt DN så handlades det för 62 miljarder under december. Och det verkar som om miljötänkandet har bidragit till att kolsyremaskinen tagit upp konkurrensen med GPS:en som årets julklapp. Själv skulle jag utan tvekan valt kolsyremaskinen. Men nu har jag ju vant mig av med att dricka kolsyrevatten så jag behöver ingen kolsyremaskin och GPS har jag aldrig ens funderat över att skaffa mig.

Nu ska jag nog sätta mig och läsa en bok.

4 kommentarer:

AF sa...

Beatiful blog. My blog:

htp://escolalatinocoelho-escolasaudavel.blogspot.com/



Portugal

Anonym sa...

Kan förstå att folk som inte har ngt intresse av boxning tycker det är en farlig och grym sport, men det drabbar juh inte er heller.
Det är 2 st som slåss i kontrollerade former med regler och läkare på plats.
tänk dig Ann-Marie tennis som du gillar om du bara fick träna hela livet aldrig spela mot ngn.

Tycker Sverige fått för mkt förbud och regler.
Beslutsfattarna har blivit som culingföräldrar mot folket tex. cykelhjälm.. visst den räddar liv men jag som vuxen tycker ändå det ska vara mitt beslut om jag vill ha hjälm.
Tycker det är samma sak med boxning och annan kampsport upp till utövarna om de vill tävla.

Sedan får folket en vriden bild av media lovar att det går flera tusen matcher utan allvarliga incidenter men händer ngt är media där..

Anonym sa...

Det är svårt och kanske inte alltid önskvärt att hindra vuxna människor från att skada sig själva. Det är alltid en avvägning mellan individens frihet och samhällets kostnad för att tillåta den friheten. En grundregel måste vara att man själv måste ta ansvar för sina handlingar. En annan grundregel måste vara i vilken utsträckning man också skadar andra, utomstående.

Detta förklarar varför rökning på krogen är olagligt (skadar tredje man via ohälsa och ökade skatter till sjukvård för rökare). Svårare då att på någon moralisk grund förbjuda vuxna personer att frivilligt skada sig själva genom att boxas.

Efter varje mottagen slagserie i boxningsringen så sjunker IQ:t på personen ifråga. Det man bör göra är att göra boxning olagligt för minderåriga. Vill man sedan börja boxas när man fyllt 18 år så måste man tillåta det i den personliga frihetens och det personliga ansvarets namn.

Vidare bör man upplysa allmänheten om vad som händer med alla boxares hjärnor (oavsett om det blir uppenbart eller inte).

Anonym sa...

"Liberala" politiker som propagerar för en massa olika förbud. Jo, politiker är alltid lika pålitliga.