måndag 31 december 2007

Årets sista dag

Årets sista dag och tidningarna fylls som sed är med en summering av det gångna året. Både lokalt och det som hänt i världen. Nya lagar träder också i kraft när det är ett nytt år.

Hur har dessa händelser påverkat mig personligen? Jag tar Borås tidning som hjälp att minnas men kan konstatera att så där konkret just nu har de flesta beslut och händelser inte påverkat mig i någon större utsträckning.

Jag har ingen elak hund. Jag tänker inte bygga någon friggebod. Jag tänker inte begå några grövre brott (inget alls egentligen) så jag slipper bli buggad. Fast där kan man ju aldrig vara säker. Jag röker eller snusar inte. Äger ingen fastighet. Har ingen förmögenhet. Köper min dator själv. (Men där råkar många illa ut).

Det mest väsentliga är väl att jag får lägre skatt nästa år. Om jag lyckas tjäna några pengar förstås. Det är inte alltid så lätt att vara egen företagare. GP hade en intressant artikel igår om egenföretagarens villkor. Tyvärr hittar jag den inte på nätet men de siffror som tas fram är rätt uppseendeväckande. Den lön som man kan ta ut är cirka hälften av det man fakturerar, inklusive moms. En egenföretagare har en rad kostnader som ska betalas som inte en vanliga löntagare har. Det tror jag inte många vet om. Det finns tvärtom de som tror att bara för att man har företag så skär man guld med täljknivar.

Ett beslut som påverkar mig som egenföretagare är att jag kan betala in moms var tredje månad i stället för varje månad. Fast den blir ju inte lägre för det. Varför ingår inte utbildning bland de verksamheter som får lägre arbetsgivaravgift förresten, om det nu blir någon.
Ett annat beslut som har betydelse om jag tjänar mina pengar i Göteborg är den ökade bensinskatten men det kanske är något man får offra för att medverka till för att motverka klimathotet. Även om det inte innebär att jag kör mindre bil för det. Åtminstone inte för att arbeta.

Så självklart har inte årets händelser lämnat mig oberörd. Det framgår säkert av de inlägg jag gjort på min blogg under året.

Året 2007 var året då klimatet på jorden hamnade i fokus. Al Gore och FN bidrog.

Året 2007 var året då fokus hamnade på barn och ungdomar som far illa.
Flickan Louise i Vetlanda som for illa i många år innan Uppdrag granskning hittade henne och berättade hennes historia. Riccardo som sparkades ihjäl i Stockholm. Flickan som torterades av jämnåriga kamrater en kilometer från där jag bor. Och många fler.

Året 2007 var året då sverigedemokraterna stegade in på den politiska banan och framförde sina främlingsfientliga åsikter i kommunalpolitiken.

Året 2007 blev också året då svenska myndigheter, Migrationsverket och Migrationsdomstolen skapade fred i Irak och Somalia genom att påstå att det inte råder någon inre konflikt där.

Året 2007 var också året då sommaren regnade bort.

Året 2007 var året då diskussionens vågor gick höga i Borås kring den offentliga konsten i allmänhet och Pinocchio i synnerhet.

Men det fanns också mycket att glädjas åt året 2007.

Även om klimatet hamnade i fokus som negativ nyhet så var det ändå glädjande att det finns åtminstone till viss del en samsyn världen över att det finns ett klimathot.

Fler människor kommer i arbete.

Folkpartiets skolpolitik är på väg att genomföras.

Inom sporten fick Sverige många framgångar. Carolina Klüft, Susanna Kallur och många flera.

Och mycket mer.

Personligen kan jag glädjas åt att jag fick igång företaget igen och ett nytt barnbarn och en hel del annat.

Just nu känns det bra att se snöflingor sakta dala utanför fönstret. Hoppas att barnbarnen får användning för sina nya snowracers. Men att alla tar det försiktigt i trafiken så inga fler olyckor inträffar.

Och Johan jag kommer med mina önskningar inför 2008.

1 kommentar:

Patrik sa...

"Året 2007 var året då sverigedemokraterna stegade in på den politiska banan och framförde sina främlingsfientliga åsikter i kommunalpolitiken."

Det vore kul med lite exempel, så man fick något konkret att bemöta.

Ps. Det finns de som tycker Folkpartiet är "främlingsfientliga" eftersom ni ställt språkkrav på invandrare för medborgarskap.