torsdag 20 december 2007

Folkpartister och julklappar

Jag hade inte tänkt skriva något i kväll. Hemkommen efter att ha lyssnat på Jill Johnsson på Stora torget i Borås. Jag var inte ensam. På sommaren brukar Borås ha "sommartorsdagar" med underhållning på torget. Nu inleddes en ny sed med en vintertorsdag också.

Dessförinnan hade jag avverkat det sista mötet för året i kommundelsnämnden. Som inleddes med invigning av en datasal i en skola, Myråsskolan, och fortsatte med skönsång av femteklassare. Följt av sedvanligt möte med mycket innehåll.

Men när jag hittar rubriken "Folkpartisterna julens förlorare" i DN var jag tvungen att skriva några kommentarer. Självklart trodde jag först det handlade om den trista opinionsmätning som kom idag. Där fp backat. Men jag försöker som vanligt tänka positivt. När det går framåt är jag glad och när det går bakåt struntar jag i det och tänker att det är långt (ganska i alla fall) till nästa val. Men självklart måste ändå läget tas på allvar.

Men det artikeln handlade om var att folkpartister ger bort julklappar för större belopp än de får för. En mycket besynnerlig undersökning. Vad har partitillhörighet med att göra hur mycket julklappar man köper. Många gånger är det ju så att de som tillhör en familj har samma partitillhörighet. Och då tar ju det ut vartannat. Hälften är vinnare och hälften förlorare.

Jag tror att det har med andra saker att göra hur mycket julklappar man köper. Jag tror att det är så att föräldrar köper mer till sina barn. Oavsett ålder. På grund av att man fått en stabilare ekonomi. Åtminstone fram till pensionen. Sedan beror det också på vilken inställning man har till julen.

Summa summarum. Den här undersökning kunde nog varit ogjord. Och den gjordes bara bland stockholmare. Och man kanske inte ska kalla någon för förlorare. Det är också värdefullt att ge.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är roligare att ge än att få. Blir en kul jul i jul :)