fredag 7 december 2007

Barn som far illa

Även om jag nog kanske borde åka och införskaffa födelsedagspresenten till barnbarnet och börja städa måste jag nog ändå kommentera några av dagens rubriker.

Jag blir mycket illa berörd när jag läser om början på rättegången mot de fem pojkar som misshandlade en annan pojke till döds. (SvD, DN)

Jag har så svårt att förstå hur det kan gå så långt så att fem man står och sparkar på en annan människa tills denne får så allvarliga skador att han avlider. Det är för mig fullständigt ofattbart. Att en människa kan vara sjuk och begå våldsdåd kan vara förståeligt men att fem personer som befinner sig på samma plats begår ett vansinnesdåd förstår jag inte. Vad rör sig i huvudet på killarna? Är det grupptryck? Det är bara frågetecken för mig. Jag kan inte tro att någon är i grunden så ofattbart ond.

Ett skäl till att någon beter sig på ett ofattbart sätt är kanske att man själv farit illa som barn. Därmed inte sagt att det skulle ha varit så i det nämnda fallet.

En forskare, Madeleine Cocozzas, har konstaterat att fyra av tio anmälningar om barn som far illa avskrivs nästan direkt trots att det finns allvarliga misstankar om missförhållanden. (SvD)

Det är skrämmande siffror. Och jag håller med Coccozzas att det är fel att unga nyutexminerade socionomer kan få hand om så allvarliga fall utan specialkompetens.

Det är bra att det nu blir en utredning om hur socialtjänsten kan hjälpa utsatta barn utan medgivande från föräldrarna. Det måste finnas en möjlighet för barn med föräldrar som inte kan ta hand om dem att få hjälp. En psykiskt sjuk förälder eller en missbrukande förälder ser kanske inte alltid sitt barns bästa. Eller tror att de kan ta hand om sina barn.

Det är dock oerhört viktigt att man inte kränker människor. Vare sig föräldrarna eller barnen. Men barnens bästa måste komma i första rummet.

Mer om barn. Som inte är barn längre. Det handlar förstås om historien om unga flickor som var 13-14 år under 70-talet och som utnyttjades som prostituerade. Jag har ingen uppfattning om vad som är sant eller osant i historien. (SvD) Vilka som utnyttjade dem. Om det var politiker eller bara "vanliga" familjefäder som behövde en "dessert" efter en affärsmiddag.

Oavsett vilket är det oacceptabelt att barn utnyttjades på detta sätt och det är bra att JK ändå undersöker varför det inte väcktes åtal för "otukt med barn", som det hette på den tiden. (SvD)

Inga kommentarer: