måndag 17 december 2007

Konsumtionsdiskussionen fortsätter

Den här veckan får väl gå lite i julens tecken. Julgran och julgodis och julklappar. Det har jag inte köpt en enda. Och bara två kvällsmöten. Lite förberedelsearbete för kommande kurser måste jag också hinna med.

Hoppas hinna ifatt mig själv. Det har varit lite mycket det sista. Ok. Kanske också självförvållat.

Igår gjorde jag i stort sett debut på bowlingbanan. Kompisarna från majoriteten i kommundelsnämnden i Brämhult hade match. Jag tyckte jag gjorde bra ifrån mig med tanke på att jag i stort sett inte testat detta förut. Tre strikes tror jag det var. På två serier. Och inte Kul att träffas lite utanför politiken också.

Sandareds TK fick som väntat silver i elitserien i tennis. Det var svårt att ta igen 5-1 i förlust men det är ändå en hedrande plats. Och fredagens nagelbitning kommer jag sent att glömma.

Jag tror nog att jag är en person som är mer för upplevelser än att köpa saker. Jag får nog snarare panik när jag måste ut och shoppa än känner lust och blir uppiggad. Men enligt en artikel i SvD så säger forskaren Tim Kasser att inte heller drivs materialisten av lust. Det är mer en fråga om plikt.

Tim Kasser påstår också att den som strävar efter att tjäna pengar och handla oftare lider av depression och oro. Han menar att det ligger i den mänskliga naturen att skaffa sig prylar och samla på hög. Men förr höll religion och samhälle tillbaka ha-begäret. Idag så hejas vårt konsumtionsbegär på i stället.

Jag håller med honom att konsumtion inte ger lycka. Visst kan även jag bli uppiggad av något snyggt klädesplagg. Eller någon praktisk och användbar pryl. Men jag tycker att det är mycket roligare att lösa en knivig sudoku eller grotta ner mig i ett dataproblem än att springa på stan och shoppa. Att lösa sudoku tillfredsställer det fjärde grundläggande behovet enligt Kasser.

Enligt Kasser finns det fyra grundläggande behov.

En viss nivå materiell levnadsstandard för att överleva.
Självkänsla
Närhet och tillhörighet
Självbestämmande och atuonomi. Det vill säga glömma måsten ibland.

Får man inte dessa behov tillfredsställda på ett normalt sätt så är konsumtion ett bra substitut.

Det är en lite skrämmande men intressant artikel som tål att läsas i sin helhet. Onekligen manar den till eftertanke. Vilket behov är det jag själv ersätter med shopping?

Nu ska jag grotta ner mig ett dataprogram. Tillfredsställer behov fyra samtidigt som det i sin förlängning tillfredsställer behov ett. Det vill säga intäkter så jag kan köpa mat för dagen.

Inga kommentarer: