tisdag 5 februari 2008

Utsatta kvinnor

Är trött idag. Men det blir väl bättre ju längre dagen lider. Och lider gör jag också när jag skummar igenom dagens rubriker.

En pappa anses inte psykiskt störd när han förmodligen (inte bevisat) har brutit ben och armar på sitt tretton dagar gamla barn. Om inte det är att vara psykiskt störd vet inte jag vad psykiskt störd är. Att ge sig på ett litet försvarslöst barn som behöver hans hjälp i stället för stjälp. Men det är väl så att läkekonsten och jag inte har samma begrepp när det gäller att tala om psykisk störning. (DN)

En tioårig flicka tros ha kastats i vattnet. (SvD) Av vem då? En trettonårig flicka misshandlas av 10 andra flickor. (SvD) Vart är världen på väg? Vad är det som gör att de tio ger sig på och sparkar och misshandlar en annan flicka? Jag vet ju inte vad som låg bakom. Men något är totalfel. Oavsett vad som föregått händelsen är det inte acceptabelt. Visst fanns det mobbning även förr men jag tror inte den var så rå och brutal. Självklart behöver tjejerna som misshandlade också stöd och hjälp. De mår inte särskilt bra de heller.

Till sist kan konstateras att det är kvinnor som ska stenas i Iran för att det träffat andra män. Inte ens någon otrohet har kunnat bevisas. Det är otroligt att det fortfarande döms till sådana fruktansvärda barbariska straff. Och att kvinnan har en så utsatt ställning i Iran. Och andra länder för den delen också. Och dit skickar Sverige tillbaka ensamma kvinnor som till exempel har skilt sig. Eller är ensamstående mammor med barn. (DN)

Nu får jag nog rusa in i duschen så jag vaknar. Jag får utveckla detta om kvinnor vid senare tillfälle. Men det är synd om kvinnorna i världen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl lika bra att vi börjar vänja oss vid hur det kommer att bli här.

Anonym sa...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=740082&rss=2216

Låt oss nu se om ditt engagemang sträcker sig till din egen art.

Anonym sa...

Intressant för dig att veta är att alla dessa brott du nämner är begångna av våra kära kulturberikare. Nya svensar, invandrare, folkpartiets kära så kallade flyktingar. Vad svarar du på det?

Anonym sa...

Tack för en bra blogg! Besök gärna våran. Tack på förhand!