måndag 18 februari 2008

Bad, svarta män och klimat

Känner mig rätt mör efter en dags kurs i racer-fart. Inga övningsuppgifter har vi hunnit med så jag har stått och pratat i 6 timmar i sträck. Fortsatte sedan av bara farten på gruppmötet inför kommundelsnämnden.

Fast då handlade det förstås inte om under vilken flik man hittar det eller det kommandot utan om allvarligare frågor som till exempel dagiskön. Fast lite spårade jag ur med en så oviktig fråga som att det finns tre svarta strikt klädda män på omslaget till vårt bokslut. Som om bara män sysslade med ekonomi. På onsdag deltar jag ju i första mötet med Skatteverkets insynsråd. Och skatteverket sysslar med pengar om någon trodde något annat och jag är kvinna. Men som sagt en oviktig fråga och jag missar ju tyvärr själva kommundelsnämndsmötet. Går inte att vara på två ställen samtidigt.

Tyvärr, måste jag också säga om vägvalets och miljöpartiets beslut att säga nej till att lägga ut badhuset på entreprenad. Och Johan, något kan vara en stolthet för kommunen även om det inte drivs av kommunen. Det finns många turistattraktioner som inte drivs av kommunen(BT)Det kanske också är så att en företagare med erfarenhet är bättre än kommunen att driva företag.

Vad har då hänt ute i världen medans jag stått och mässat om vad som finns var under Word-flikarna i 2007-versionen.

Klimatberedningen kunde inte komma överens. (SvD, DN)Tyvärr inte ens allianspartierna helt och hållet. Det är siffror som diskuteras. Vilket ska målet vara när det gäller minskning av koldioxidutsläppen. Egentligen är procentsiffrorna mindre intressanta. Visst är det viktigt att veta vad målet ska vara. Men det är än viktigare att komma fram till hur man ska minska koldioxidutsläppen. Det är helt rätt att satsa på tåg och därmed höghastighetståg mellan storstäderna. Men tågen måste drivas med något också. El antagligen. Därför är det viktigt att inte glömma bort kärnkraften som ett hjälpmedel att rädda klimatet. Även om man självklart måste ta med andra energikällor.

Inte för jag vet om snöovädret i Grekland och Turkiet beror på klimatförändringen men fundera kan jag. (DN)

Nu är jag trött och sängen väntar. Kanske några sidor innan jag somnar i boken I muntra damers sällskap. En i raden av böcker om MMa Ramotswe som driver Damernas detektivbyrå. Den som ännu inte läst böckerna har trevlig och underhållande läsning kvar. Mer om detta finns att läsa bland annat på Wikipedia.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vill bara säg aatt jag gillar dina funderingar .