söndag 17 februari 2008

Jag förstår inte allt

Laddar inför en intensiv vecka. Där jag tyvärr missar en del. Det är bara att konstatera. Det går inte att vara överallt. Men i morgon kurs på dan och gruppmöte inför kommundelsnämnden på kvällen. Plus ett annat möte jag borde vara på. På tisdag missar jag gruppmötet inför fullmäktige för att hinna vara uppe i Stockholm på onsdag morgon för mitt första möte i Skatteverkets insynsråd. Tänk om Götalandsbanan fanns så kanske man kunde vara uppe i Stockholm till klockan 9 även om man åker samma dag. Kanske det hade gått med flyg men det är ju inte särskilt miljövänligt och jag hade kanske fått en miljöpartist på mig (förlåt, jag tycker faktiskt mer om att åka tåg och tycker också att kan man minska flygandet så ska man göra det). Men jag missar i alla fall inte fullmäktige.

Fast med tanke på en del debatter så kan man ibland både ha och mista fullmäktigemötena. Den här gången finns det flera ämnen som kan dra ut på tiden. Fast säker kan man aldrig vara. Ibland blir ett uttalande en tändande gnista som sätter fart på en debatt på flera timmar. Medan det man tror ska bli stor debatt går spårlöst förbi. Fast det sistnämnda händer inte så ofta förstås. Så förstår jag inte heller varför man måste säga samma sak flera gånger. Och varje fullmäktigemöte.

Det som i särklass skapar mest debatt är när kommunen ska låta någon annan sköta ansvaret för en verksamhet. I dagens Borås tidning är frågan om kommunen själva ska driva Stadsparksbadet eller om någon annan entreprenör ska göra det. Ramaskriet från sossarna kommer som ett brev på posten. Även här har jag svårt att förstå. Varför skulle just kommunen alltid vara bäst på att sköta driften? Kommunen är ingen företagare. Det är inte så att badet ska säljas ut utan det kommer fortfarande vara kommunen som är ansvarig. Det är märkligt att vänstersidan inte kan skilja på entreprenad och försäljning av kommunal verksamhet.

Något som också är märkligt är att alliansregeringen trots fler människor i arbete och ett rejält uppåtkliv på OECD:s välståndsliga, från 14:e till nionde plats (enligt GP:s ledare idag), inte lyckas attrahera väljarna. (SvD, Aftonbladet ) Och med en opposition, som leker två slår den tredje eller vad det nu är, och som inte kan komma med någon konkret politik vad de vill. Mer än att göra återställare. Men knappast kan de höja skatten för låg och medelinkomsttagare igen och då förstår jag inte hur man kan ha råd att göra återställare.

Jag håller fast vid min vanliga kommentar att det är bara en opinionsmätning och att det är på valdagen det gäller. Men det behövs ändå snart en återhämtning även i opinionsundersökningarna. Det är faktiskt bara drygt ett år kvar till Europa-parlamentsvalet och det är då den första sanningens minut kommer. Det är inte bara för alliansregeringen och oppositionen att kämpa mot varandra. De ska också se till att inte sverigedemokraterna och andra nationalistiska partier tar mark. Jag tror dock att regeringens politik på bland annat integrationsområdet för att bryta utanförskapet för många människor kommer att bidra till att både oppositionen besegras och de nationalistiska partierna hålls utanför. Ett sådant utanförskap välkomnar jag.

Nu får jag nog sluta skriva och ge mig ut i friska luften. Tar väl med kameran så kanske det blir någon vårbild.

2 kommentarer:

Erik Cederbom sa...

Om tror att man kan ändra attityden hos en skolkare med hjälp av polisen är man helt fel ute. Likadant med väljare som övervakas och kontrolleras, varför rösta på den som initierar den!

Anonym sa...

"De ska också se till att inte sverigedemokraterna och andra nationalistiska partier tar mark. Jag tror dock att regeringens politik på bland annat integrationsområdet för att bryta utanförskapet för många människor kommer att bidra till att både oppositionen besegras och de nationalistiska partierna hålls utanför."

Varför är du så antidemokratisk, Anne-Marie Ekström?