söndag 10 februari 2008

Glöm inte bort naturen

Det är skönt med en söndag när jag inte nödvändigtvis känner att jag måste förbereda. Så det får nog bli en promenad i grådiset när jag skrivit färdigt och kanske en eftermiddag med en bok. Vem vet.


Jag tycker om att vara ute i skogen men jag måste erkänna att det blivit mindre sedan datorn kom in i mitt liv. Det är tydligen så att jag inte är ensam om detta. Amerikanska forskare har konstaterat att friluftslivet har minskat i takt med att Internet och TV-spel gjort intrång i hemmen. (SvD)


Det är sorgligt om allt färre människor får ta del av naturupplevelser. Det riskerar att man inte känner för naturvård vilket kan bidra till att den biologiska mångfalden hotas. Och det är så att även en grådisig februaridag finns mycket att uppleva i naturen. Och vi i Sverige har ju verkligen nära till naturen. Även om man bor mitt inne i en storstad. Jag har förmånen att ha skogen utanför fönstret och tillgång till fina motionsspår och vandringsleder trots att jag bor i en ganska stor stad. Det är självklart så, att inte alla har det, men man behöver inte gå ut i storskogen för att uppleva naturen. Även mitt inne i Stockholm har man nära till naturen.


Fast det förstås. Om det primära i livet är pubar och krogar och hektiskt nöjesliv så blir väl inte mycket tid över för naturbesök efter shopping och utekvällar. Jag kan inte låta bli att referera till den debatt som tilldrog sig för någon vecka sedan om "kampen" mellan Stockholm och Göteborg. Där det diskuterades just vilket nöjesliv som finns. Att huvuddelen av Sveriges befolkning bor utanför de storstäderna nämndes över huvud taget inte. Jag skrev om det här.


Men något jag saknar är verkligen en härlig skidtur ut över en solbelyst myr. Med apelsinpaus. Eller in bland granarna. Får väl sätta in en bild från "förr".

Får väl ta med kameran ut och leta vårtecken i stället. Hittar jag något så kommer det in på bloggen.

Inga kommentarer: