söndag 11 november 2007

Den stora och lilla världen

Igår var det Världens fest i Kulturhuset i Borås. Nästan hela världen fanns där. Med musik och dans och teater. Allt från popsångare från Somalia till sagoläsning av Astrid Lindgren på olika språk. Flera uppträdanden pågick samtidigt så det var bara att välja, tyvärr.

Det mest "nya" var träblåsare från Holland, Calefax, som framförde "träblås med popattityd". Jag hörde inte hela konserten men det jag lyssnade till var modern musik som inte riktigt var i min smak. Men när jag nu i efterhand kollar in deras hemsida och lyssnar så inser jag att de nog spelar även mer melodiös musik än den "bullriga" jag upplevde igår .
Dessutom lyssnade jag till afrikansk musik, lyssnade på berättelser från verkliga livet hur det är att vara invandrad kvinna i Borås. Och en fantastisk soloföreställning av Melys Resa från Inkalandet Peru som på ett tänkvärt och roligt sätt klargjorde hur det blir krockar när kulturer möts. Jag kan dock inte påstå att den svenska synen på saker och ting alltid vinner i dessa krockar.

För att lämna världen i det lilla formatet i Kulturhuset i Borås och gå ut i den stora så kan väl konstateras att så mycket nytt har väl inte skett.

Som alltid en söndagsmorgon finns rapporter om knivslagsmål och annat våld.

Redan igår godkände det socialdemokratiska förtroenderådet Mona Sahlins förslag att hon skulle få ett mandat för att ändra skolpolitiken. Vilket jag nog inte trodde skulle ske. Men det innebär att hon stärkt sin maktposition inom partiet. Helt klart. Även om DN beskriver det som en kupp. (SvD)
Och jag tycker att regeringen inte helt ska stänga dörren till att åtminstone diskutera frågan över blockgränsen.
För skolans skull och för elevernas skull. Med tanke på det parti som lurar i vassen och vill sätta käppar i hjulet för en bra skolpolitik. Förhoppningsvis blir det inget regimskifte vid nästa val, men risken finns alltid. Och att då låta vänsterpartiet få veto över skolpolitiken vore förödande.

En nyhet som egentligen inte är en nyhet är köerna i domstolssystemet. Förstärkningar inom polis, var finns de förresten, och åklagarväsendet har inneburit att målen hos domstolarna läggs på hög. (SvD) Men nu ska man försöka ta tag i detta för att beta av köerna.

Framförallt är det affärsmål där någon kan få vänta länge på att få rätt att få ut pengar. Pengar som behövs för att klara sina andra åtaganden som hyra eller så. Det kan få förödande konsekvenser för den det drabbar.

Över huvud taget är det helt förödande för ett rättssamhälle när inte mål i domstol avgörs i nära anslutning till det begångna brottet. Av många skäl. Under tiden som den som begått brottet väntar hinner han eller hon begå fler brott. Att snabbt få sitt straff kan innebära att man får stöd att komma på rätta vägar. Brottsoffren kanske behöver en rättegång och se förövaren fälld för att kunna gå vidare i livet. Dessutom innebär det att ju längre bort från händelsen som rättegången sker i tiden, desto större risk finns det att både vittnen och andra inblandade glömmer fakta.

Nu lämnar jag den stora världen och sätter igång med maten så den är färdig när barnbarnen kommer hit.

Inga kommentarer: