lördag 10 februari 2007

Pinocchio och avlyssning

Besluten som fattas i olika politiska församlingar är något olika. Kommunfullmäktige i Borås ska fatta beslut om att ta emot eller säga nej till Pinocchio. I riksdagen ska beslutas om teletrafiken till utlandet ska avlyssnas. (Läs bland annat i GP och DN.)

Två frågor av helt olika slag. För mig är frågan om avlyssning en betydligt större och viktigare principiell fråga än om Borås ska ta emot Pinocchio eller inte.
Ett oenigt lagråd har sagt ja till förslaget trots att många instanser varit tveksamma. Jag känner mig också tveksam till förslaget. Att misstänkta kriminella kan få avlyssnas i vissa fall kan jag med viss tveksamhet tänka mig. Med stor restriktivitet och endast efter godkännande i domstol. Här går man ett steg längre i hotet mot den personliga integriteten. Det ska bli intressant att se hur förslaget ser ut när det ligger färdigt på riksdagens bord.

Men nu sitter jag ju inte i riksdagen och behöver inte våndas inför beslutet. Pinocchio har jag inget problem med även om jag tycker att frågan har fått alldeles för stora proportioner. Det finns andra mycket viktigare frågor att debattera i Borås. Som integrationen till exempel.
_____

Fast idag är det lördag och dammtussarna ligger täta på golvet så det får nog bli ett röj med dammsugaren. Sedan får det nog bli en promenad i solen.

Inga kommentarer: