lördag 17 februari 2007

Kameror kan inte stoppa att människor tar livet av sig

Det är inte bara en gång jag blivit försenad på tåget under de fyra år jag åkte till Stockholm och riksdagen. Det finns många skäl (jag förstår inte hur de kan hitta på alla) men ett som dykt upp då och då är på grund av att det varit en "olycka". Ingen säger att någon hoppat framför tåget men man kan ana.
Nu tänker Banverket sätta upp kameror vid banvallen. De försök som gjorts har varit positiva. Finns att läsa i bland annat en artikel i DN. Visst kan det lösa problemen för SJ och lokförarna. De sistnämnda råkar mest illa ut när någon hoppar framför tåget. Jag kan väl sitta två timmar extra på tåget.
Men man löser inte det stora problemet att människor mår så dåligt att den enda utväg de ser är att ta livet av sig. Kan de inte hoppa framför tåget söker man sig ett annat alternativ. Problemet måste lösas från grunden. I Borås tidning kan man idag läsa om en kille som sökte hjälp hos psykiatrin men på grund av långa köer hann han ta livet av sig innan han fick hjälp. Så får det inte vara. Dels behövs mer resurser till psykiatrin men jag tror också att det behövs ett annat samhällsklimat där vi bryr oss om varandra mer . Det är skrämmande när 18-åringar inte vill leva längre.

Inga kommentarer: