torsdag 15 februari 2007

Omskrivning på fakturan = skattefusk

Häromdagen blev jag uppringd av ett företag som ville sälja produkter till mig som företagare. Produkter som jag i min lilla verksamhet (datakonsult med en dator som investering) inte har någon användning för som företagare. Men jag kunde använda produkterna som privatperson. Jag blev mäkta förvånad när personen som ringde till mig berättade att det på fakturan går att skriva annat namn på produkten så det verkar som om jag använder den i företaget. Lika med skattefusk. Jag vet att sådant förekommer men inte att någon så rakt ut säger det till någon man inte känner.
Måhända blev min reaktion extra stark eftersom jag suttit i riksdagens skatteutskott under fyra år och ett antal gånger just debatterat skattefusk. Hur mycket pengar som går förlorade för statskassan på grund av skattefusk i olika former är det väl ingen som vet men ett krångligt skattesystem och höga skatter bäddar för det.

Staten behöver inkomster i form av skatter för att vi ska kunna ha en bra skola och en bra sjukvård, trygghet i vår tillvaro mm. Så vi kan inte skrota skatten över huvudtaget men ju fler som betalar den skatt de ska desto lägre skatt för alla.
Den tidigare majoriteten (s+v+mp) har inte insett sambandet mellan höga skatter och skattefusk men förhoppninssvis blir det ändring nu.
Den skattesänkning som infördes av alliansen i årets budget är välgörande. Fast det räcker inte bara med skattesänkning, för dem som arbetar, för att vi ska få fler jobb. Det måste satsas på företagande för att jobben ska bli fler. Men inte heller det är gratis. De företag som medverkar till skattefusk motarbetar bättre villkor för företagande eftersom staten får mindre skatteintäkter och färre pengar att satsa på företagen. Så allt hänger ihop.
Hängerihop-kedjan är längre än så men det får bli en annan gång.

Inga kommentarer: