onsdag 28 maj 2008

Stora saker på gång i Stockholm

Kom precis hem från Stockholm och möte med Skatteverkets insynsråd. Jag fick några timmar över så jag hann ta en sväng genom Gamla Stan. Inte på huvudgatan. Jo lite förstås för att köpa glass på favoritstället. Men i gränderna som ligger lite vid sidan av. En underbar miljö. Gamla Stan saknar jag. Annars saknar jag väl inte själva Stockholm så värst. Lite kanske så här på försommaren när staden är som vackrast. Men Borås är inte så illa heller.

Pinocchio blev ett diskussionsämne vid lunchen. Jag fick veta att Motala blivit så inspirerade av vår skulpturutställning att de också var på gång att skapa en skulpturvandring. Tala om att Borås har hamnat på kartan.

Att det var andra stora saker på gång i Stockholm märkte jag också. Det vill säga Irak-konferensen. Ridande poliser och blå-vita polisband lite här och var. Även om det stor pådraget för att skydda alla ministrar väl kommer igång senare. (SvD)

25 miljoner ska kalaset kosta och pengarna ska tas från biståndsbudgeten. (Expressen)Pengar som kunde använts till annat. Självklart är det värdefullt att man sätter sig ner och diskuterar Iraks framtid. Men varför ska Sverige betala. De som startade kriget borde ta sitt ansvar i stället.

Irakiska kvinnoorganisationer är också kritiska till att de inte är inbjudna till konferensen. Kvinnorna är en mycket utsatt grupp i Irak. Unga flickor gifts bort och får inte möjlighet att gå i skola och utbilda sig. Kvinnor dödas för att de bär opassande klädsel. Och flera hundra kvinnor blev offer för hedersmord under en halvårsperiod. Men modiga kvinnor från Irak inser också att de själva är en viktig resurs vid återuppbyggandet av landet. Självklart borde kvinnorna varit med och fått lämna sin synpunkt på hur man ska bygga upp Irak till ett demokratiskt land. De fick nöja sig med ett eget seminarium(DN, SvD)

Sovdags efter en lång dag.

Inga kommentarer: