tisdag 6 maj 2008

En blandning av allvar och mindre allvar

Kvällsmörkret lägger sig. Men det blir allt senare för varje dag. Jag har klarat av även dagens bilköer. Backen in till Göteborg är förfärlig. Och så alla bilar som sneddar vid sidan och sedan ska in igen i kön med ett antal intjänade meter. Jag sitter solidariskt snäll utan att ta några snedsprång och släpper in dem.

Nåväl. Dagen har inte bara varit bilköer. Jag har hållit kurs i Access och försökt grotta lite bland pappren i Tennisklubben. Mina nya skor jag köpte igår var underbara "kursskor". Jag fullständigt flög mellan datorn och tavlan när jag skulle peka. Men många steg på stegräknaren blev det inte för det.

Men vad betyder det. Betydligt allvarligare är situationen i Burma. Att det styrande inte alls verkar bry sig. Att människor dör och svälter efter att en cyklon svept över landet verkar inte bekymra den styrande juntan. Den förhalar hjälpsändningar och hjälparbetare att komma in i landet. Dessutom tänker man hålla ett val om landets grundlag som planerat. Hoppas att den rådande situationen bidrar till diktaturens fall. (SvD) Avsaknad av mat för dagen är ofta en grogrund för revolt.

I Stockholm har domarna fallit i Svea Hovrätt när det gäller dödsmisshandeln på Kungsholmen. Diskussionen kommer säkert att gå hög huruvida det är tillräckligt med 1 år som straff eller om det skulle varit längre straff. Eller om fler skulle blivit medskyldiga. Det är kanske i sig viktigt. Men det löser inte ungdomsvåldet.

Det allra viktigaste nu är precis som Anna Gustafsson skriver i SvD att det är föräldrarna som nu ska ta sitt ansvar. Och själva ge sig ut på stan och se vad deras barn håller på med. Polisen behöver säkert en del förstärkning men det är föräldrarna som har det största ansvaret. Sedan behövs det mycket förebyggande arbete både mot våld och droger. För det är ju oftast under drogpåverkan som de allvarligaste brotten begås.

En mer oviktig händelse, åtminstone för världsskeendet men inte för Borås, är att Pinocchio nu anlänt i stora containrar till Borås. För att sättas samman och stå på plats den 16 maj. Många åsikter finns det om denna figur men jag tycker att det ska bli riktigt spännande. Det är en världskänd konstnär som valt Borås för ett av sina verk. Att den väcker uppmärksamhet kan man se av att till och med riksmedia noterar ankomsten. (SvD)

Men nu är det sovdags. Så jag klarar bilköerna i morgon också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att läsa en blogg som tar upp både krisen i Burma och dödsmisshandeln på ett genomtänkt sätt utan överdrivna känsloutspel.