onsdag 7 maj 2008

Betyg och lite till

Tre dagars kurs i Access är till ända. Det är alltid skönt när kursen är över och utvärderingarna är inlämnade och deltagarna verkar nöjda. Men visst är det en anspänning att alltid bli utvärderad efter två eller tre dagar. Ibland har även datalärare en dålig dag. Men samtidigt har de som går på kursen betalt dyra pengar, eller åtminstone deras företag. Så då förväntas man få några nya kunskaper med sig hem.

Detta leder inpå det som i dagarna har diskuterats, enligt Johan Hellströms blogg, att eleverna ska utvärdera sina lärare. Det är ett förslag från Ilmar Reepalu, kommunalråd i Malmö. Visst kan det vara en bra idé. Men det kräver en viss mognad för att kunna göra en sådan utvärdering. I unga år kanske inte alltid ens uppfattning stämmer överens med de vuxna vad som egentligen är viktigt vid undervisningstillfället. Men i gymnasiet och kanske i slutet av grundskolan kan det säkert fungera. Men risken finns alltid att en stökig klass som inte vill göra något tycker att en lärare som vill ha ordning i klassen är kass. Förslaget bör nog övervägas en hel del innan det genomförs.

Det som gör mig lite förvånad är att Johan Hellström som inte är någon större vän av betyg, utan anser att betygen bara är till för urval till gymnasiet, vill införa sådana för lärarna för att de ska kunna bättra på sina brister. Jag kan inte se skillnaden i att ge yngre barn betyg eller omdömen, för att de ska veta vad de ska förbättra sig i. Inkonsekvent.

Mer skola. Var femte elev känner sig mobbad i skolan. (SvD) Och närmare 7 av tio upplever att ingen gör något. Det är skrämmande siffror. När inte det sociala fungerar så fungerar heller inte kunskapsinhämtandet. Inte konstigt att många går ut skolan utan godkända betyg. Risken finns alltid att den som blir mobbad skolkar och då uteblir kunskaperna. Här måste alla hjälpas åt. Elever som har problem måste få stöd. Där kan kuratorer och skolsköterskor vara till hjälp. Bra att fp har flaggat upp för att vi vill satsa på fler sådana.

Till sist kan jag bara gratulera den som vann 135 miljoner på lotto idag. (DN, SvD)Eller det kanske bara ställer till en massa problem med så mycket pengar. En eller två miljoner kanske är lagom. Men jag skulle bli glad bara jag vann något utöver de 100 kronor som en bingolottolott kan ge ibland. Fast jag gör ju en god gärning för min klubb Sandareds tennisklubb.

Så härligt att jag kan sitta ute och skriva detta. Fåglarna kvittrar och det doftar ljuvligt. Och vädret ska hålla i sig flera dagar. Hoppas verkligen att det stämmer. På söndag är det Linnémarsch på ca 20 km. Då är det inte fel med gott väder.

Inga kommentarer: