söndag 21 september 2008

Sextimmars vandring

Efter sex timmars vandring i strålande höstväder känner jag mig rätt trött. Så tennisen fick vara idag. Men det är härligt att komma ut i skogen och andas frisk luft. Idag gick vi en del av Dalumsleden i Ulricehamns kommun. Cirka 17 km stundtals rätt jobbig väg med "klafs" och många taggtrådar att passera. Kring leden kan man verkligen känna historiens vingslag. Kvarnstensbrott och forngravar. Och många husgrunder från torp. Vi passerade Vinsarp, en gård med anor från medeltiden och där bland annat filmskådespelaren Hasse Ekman bott. På andra sidan Vinsarpssjön ligger en annan gård, Lönnarps gård, också med anor från medeltiden. Men som på senare år blivit mer känd som den gård där filmerna om Änglagård spelades in.

Det är roligt att blanda frisk luft och historisk kunskap. Att det är nyttigt med frisk luft och grönska kan läsas i dagens SvD. Grönska håller oss friskare. Fast just nu känner jag mig som sagt lite sliten och det hettar i ansiktet efter solens strålar. Men det är väl som det ska vara.
Att vandra ett helt gäng som idag, 12 personer, är också trevligt. Genom att man går och pratar med olika personer under vandringen kan man väl jämföra med ett riktigt mingelparty. Det som är problem när man går så många är att jag inte hinner fotografera. Men det var rikligt med både blåklockor och andra riktiga sommarblommor. Blandat med rika höstfärger och trattkantareller.

Kommer nog att sova gott i natt. Frågan är bara om jag kommer ur sängen i morgon bitti. Den som läser min blogg får veta.

PS. Jag trodde taggtråden var på väg bort från stängslen. Taggtråden kan skada djur som fastnar i den. Både de tama och de vilda. Men som sagt idag passerade vi många taggtrådar. Här finns från jordbruksverket om taggtråd. Det finns inget förbud men ett allmänt råd att inte använda taggtråd.

Inga kommentarer: