torsdag 18 september 2008

Entreprenörskap och kreativitet

Hemma igen och har redan hunnit med ett möte nu på morgonen. Denna gång ett företagarmöte. Dagen avslutas med kommunfullmäktige. Förhoppningsvis inget långt sådant. Inte så många kontroversiella frågor. Men man kan aldrig veta vad som händer.

Innan jag kastar mig över hemsidorna igen så får jag väl botanisera lite bland dagens rubriker.

Jag var inne lite på detta med entreprenörskap i skolan i gårdagens blogg. Regeringen vill att entreprenörskap ska genomsyra hela skoltiden. Jag tror att det är bra. Det behövs många entreprenörer. Men alla behöver inte starta företag, även om det behövs fler företag. Man kan vara entreprenör även som anställd.

När jag läser en del av kommentarerna till artikeln upphör jag inte att förvånas. Jag kan inte förstå att det är något negativt att vara kreativ och skapa idéer och ta ansvar. Och kanske till och med bidra till att skapa arbetstillfällen. Problemet är att vi svenskar har låsts in i en trygghetsbubbla som vi är väldigt obenägna att lämna. Vi ska ha både hängslen och livremmar. Och lite till. Att vara entreprenör är att lämna trygghetsbubblan lite. Ok. Man kan misslyckas men försöker man aldrig kan man inte heller lyckas.

Fast jag måste kanske hålla med om att all kreativitet och företagsamhet inte är bra. Att sälja dödsdroger via nätet som en ung kille gör är inte särskilt bra. För att inte säga, helt urkasst. Men han vill tjäna pengar. SvD i går.

Mera droger. Kreativt är väl att plocka giftiga svampar för att berusa sig med. Inte heller detta är något som bör uppmuntras. SvD idag.

Nu måste jag nog i alla fall vara kreativ och jobba lite.

Inga kommentarer: