lördag 20 september 2008

En ny lördagsblandning

Lördag igen. Ska bli en sista aning av sommar i helgen och solen börjar redan titta fram. (DN) Men sedan är det inte långt till snön som det stod i någon annan tidning. Påminner mig om att jag måste börja se mig om efter vinterdäck till bilen. Kanske struntar i dubbarna den här gången.

För övrigt

  • Bryr jag mig inte om, om Ulrica Messing slutar med politiken. (DN, SvD, Aftonbladet)Sägas kan att hon enligt min åsikt var ett av de mer seriösa statsråden i förra regeringen som jag debatterade med i riksdagen. Även om hon inte kunde få stopp på ståplatser i bussar som kör på motorvägen mellan Borås och Göteborg i 90 km i timmen eller mer. Läs debatten. Efterverkningarna av stormen Gudrun hanterade hon dock bra.

  • Tycker jag att det är bra att folkpartiet vill utvärdera familjepolitiken ur ett integrations- och jämställdhetsperspektiv. (SvD) Jag blir lite förvånad över kd:s reaktion. Särskilt kommentaren om att det inte spelar någon roll om invandrarkvinnor stannar hemma några år extra med vårdnadsbidrag. Det visar okunnigheten om hur verkligheten kan se ut. Och då poängterar jag, kan se ut. Kvinnan i familjen kanske inte alla gånger kan välja. Och om förskolan är extra viktig för någon så är det för de barn som inte har svenska som sitt modersmål. Även små barn.
    Och om nu vårdnadsbidraget är så bra så borde det inte vara någon fara att utvärdera familjepolitiken. Jag ser fram emot utvärderingen.

  • Tycker jag att någon borde ta ett rejält grepp för att reda upp problemen inom Försäkringskassan. Rimligtvis borde man ha någon form av kompensation över huvud taget när myndigheter brister i sin service till samhällsmedborgarna. Om någon medborgare kommer för sent in med skatt eller andra avgifter så måste han eller hon betala straffavgifter.
    Visserligen kan man kräva skadestånd om man drabbats ekonomiskt. Inte kunnat betala räkningar eller dylikt. Men har man väl kommit in i kronofogdens register kommer man inte därifrån heller. Oavsett om det är den enskildes eget fel att räkningarna inte blivit betalade eller om någon myndighet orsakat det.
    Om det verkligen är sant att försäkringskassans personal har fått en maxtid att tala med varje person som ringer så är det fullständigt oacceptabelt. Men det måste väl vara så att det är en snittid. Några samtal kanske klaras ut på en minut medan andra tar lite längre. Men situation verkar vara kaotisk och behöver redas ut. Sett så här lite från sidan. Jag varken jobbar på kassan eller har drabbats av försenad utbetalning. (Aftonbladet)

1 kommentar:

Anonym sa...

Kanske skull vi även utvärdera dagis för små barn. Finns en hel del studier som ger anledning till detta.

Tänk att vi i vårt moderna samhälle, inte anser det vara värt att ta hand om våra egna små utan att överlåta uppfostran till samhället. Visst, Alva Myrdahl skulle ha jublat, men barnen gör det nog inte.