måndag 23 februari 2009

Matte och Elton John till Borås

Att få ihop plus och minus eller debet och kredit är inte lätt alla gånger. För att inte tala om hur svårt det är med procent. Det märker jag ibland när jag håller kurser i kalkylprogrammet Excel. Okunskapen är stor. Bland vuxna i mitt fall. Så det är helt rätt av regeringen att satsa på att förbättra matematikundervisningen i skolan. 125 miljoner avsätter utbildningsdepartementet (med folkpartiets partiledare Jan Björklund i spetsen) att användas till utveckling av matematikundervisningen i skolan bland annat (87 mkr). Övriga pengar ska gå till att förbättra undervisningen i andra naturvetenskapliga ämne och till kommunerna för att anordna nationella prov i fysik, kemi och biologi. I dagens teknikorienterade samhälle är det värdefullt att det satsa på naturvetenskap och teknik. Det är en nödvändighet för att Sverige ska kunna stå konkurrenskraftiga i en globaliserad värld. (SvD)

Jag måste också passa på att kommentera en annan stort händelse. Enligt Borås Tidning kommer Elton John till Borås Arena (Elfsborg hemmaplan) i sommar. Jag måste erkänna att jag aldrig varit på någon live-konsert någon gång. Men att se Elton John går ju bara inte att missa när han är i Borås. Fast hur fixa biljetter? Jag är ju som sagt inte någon van konsertbesökare. Brukar det inte vara så att man får köa hela nätter?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vem sjunger bäst? Elton John eller fritidschefen i Borås Hans Forsman?

Anne-Marie Ekström sa...

Tror nog Elton John. Jag gillar honom verkligen. Men jag har inte hört Hans Forsman sjunga. Finns det i ert arkiv?

Anonym sa...

Hej Elton John-fan. Det här med satsning på matte och andra naturvetenskapliga ämnen är direkt nödvändigt PLUS bra och medryckande lärare som kan få elever att göra stordåd. Behovet fanns på min tid i gymnasiet och det har varit allmänt känt så vad tamburmajor Björklund har gjort är att väcka och få igång det hela och det har knappast att göra med konkurrenskraft i en sk globaliserad värld. Hälsningar från C i B.
p.s. Skulle du få tag på en biljett förmycket hänger jag gärna med!! d.s.