tisdag 24 februari 2009

Integration från första början

Ska snart ge mig av till ett möte som jag helst hade sett att jag sluppit. Bara ett vanligt årsmöte med val och verksamhetsberättelse och annat som hör hemma på ett årsmöte och i Herrljunga dessutom. I stället borde jag ägna mig åt en massa annat, jobb till exempel. I kväll har jag ett annat möte som jag borde gå på, i Göteborg, medan jag i stället vill gå på möte med vårt ungdomsförbund LUF, som har bjudit in sin ordförande Frida Johansson Metso. Tillvaron är fylld av olika val. Och ibland tvingas man välja det man inte vill välja. Komplicerat eller hur?

Till dagens kommentarer.

Idag lämnas utredningen om asylsökandes boende till regeringen. En del av förslagen presenteras på DN:s debattsida idag. Och de är bra i stort sett. Mest morötter men ändå kravställande. Att den som kommer hit omedelbart ska få rätt att arbeta är bra liksom att kommuner och frivilligorganisationer får en mer framträdande roll när det gäller mottagandet. Dessa är redan idag i högsta grad inblandade. Det gäller bara att det ekonomiska kan regleras. En kritik som funnits länge är att Migrationsverket har dubbla roller. Både som utredare och som den som ska se till att de som de utreder har ett fungerande liv under väntetiden. Med nya ansvariga för själva mottagandet blir rollen mer renodlad.

Förslagen som presenteras är inte nya. De fanns i Folkpartiet liberalernas motioner under tiden jag satt i riksdagen. Genomförs förslagen så kommer åtminstone tillvaron under väntetiden att bli betydligt bättre för de asylsökande. Sedan gäller att verkligen se till att själva utredningen blir rättssäker. Och ta kortare tid. Men det är viktigt att rättssäkerheten inte blir lidande på förkortad handläggningstid.

Jag håller mig kvar inom samma ämne.

I Malmö blir ungdomar som talar ett annat språk en svenska på en fritidsgård utslängda. Enligt mitt sätt att se det helt fel metod för att förbättra integrationen och svenskkunskaperna. Visst kan jag förstå att det kan vara frustrerande om man som ansvarig inte förstår vad som sägs. Men att införa förbud är aldrig en bra väg. Och att utestänga en person som kanske mer än andra behöver stöd och struktur på sin tillvaro kan vara förödande. (SvD)

Egentligen finns det en hel del mer jag vill skriva om men det är dags att ge sig av till mötet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Problemen kommer sig väl strikt taget inte av att man pratar _ett_ annat språk än svenska utan _många_

Och man vet ju hur "ungdomar" är jag kan tänka mig att många konflikter på den där ungdomsgården uppstått ur missförstånd där någon fått för sig att några andra pratar skit om dem när de står bakom ryggen och konverserar på något för den första ungdomen okänt språk.

Anonym sa...

Anne-Marie, jag vet att detta inte direkt är temat här !

Men då det tydligen finns "vettiga" fp-politiker också citerar jag ur Aftonbladet (!) följande inlägg av Hanna Olehäll, Smögen:

"Det är en allmän uppfattning att det politiskt korrekta etablissemanget, landets samlade politiker- och journalistkår, ingått en överenskommelse om att sopa alla invandringsproblem under mattan och stämpla varje kritiker mot invandringspolitiken som främlingsfientlig eller rasist."

http://www.aftonbladet.se/debatt/article4467508.ab

Jag förmodar dock att också Hanna av en del notoriska "snällmänniskor" genast blir betecknad som "rasist" ???

Vänligen
Tjalle

Anonym sa...

Asylsökand är just precis sökande som inte vet om de får stanna.

Då skall de självfallet inte börja "arbeta". När de får avslag gömmer de sig och orsakar problem av diverse slag.

Asylsökande skall placeras i barackläger , inhängnade och bevakade.

Får de stanna så får de börja arbeta , avslag så hämtas de av polis för exit.

Förslaget är enfaldigt och korkat.

Anonym sa...

Varför skall någon överhuvudtaget ha bidrag och tas om hand för att den kommer hit? Vill man ha bostad, hyr ett rum som inneboende. Vill man äta så gör något för att klara försörjningen. Så var det väl där man kom från.

Om man registrerar sig som asylsökanden så kan man då få ett tillfälligt arbetstillstånd.