lördag 14 februari 2009

En kopp kaffe och sedan röj och val till Europaparlamentet

Dagen får nog inledas med en rejäl röj hemma. Risken är att jag bara kommer till pappersröj. Kan inte förstå hur det kan bli så himla mycket papper i det papperslösa samhället. Men jag har ju en del jobb att ta igen också från igår eftersom det blev en dag med barnbarnen i stället för jobb.

Men först några nedslag bland dagens artiklar.

Valet till Europaparlament börjar komma i fokus. Nu har alla partier fastslagit sina listor. Och visst är det så att medelåldern är alldeles för hög bland toppkandidaterna i de olika partierna. (SvD). Men förhoppningsvis gör man inte ett sämre jobb bara för att man är något äldre. Folkpartiets Marit Paulsen tror jag kommer att göra ett bra arbete för en bättre mat inom EU. Ett område som hon verkligen brinner för. Vad sedan Marita Ulvskog gör som inte ens tycker att vi ska vara med i EU kommer att bidra med det får framtiden utvisa.

Jag förstår att yngre människor som är mitt uppe i karriär och familjeliv har mindre tid till politiskt engagemang. Det är inte lätt att hinna med allt. Den som inte vet kan jag rekommendera att besöka en barnfamilj.

Oavsett ålder på kandidaterna är det nu viktigt att många går och röstar så att valet blir legitimt, det vill säga att de som blir inröstade verkligen representerar det svenska folket. Det är så att parlamentarikerna i EU får mer makt. I synnerhet när Lissabonfördraget går igenom. (för det hoppas jag att det gör)

Själv tänker jag ,som kandidat nr 30 på folkpartiet liberalernas lista, jobba för att fler går och röstar och då förhoppningsvis röstar på folkpartiet. Som är det enda riktigt EU-positiva partiet. Som tror på samverkan över gränserna. De frågor som ligger mig nära är frågor som rör företagande och tillväxt och en gemensam och human flyktingpolitik som låter människor komma in i stället för att hindras av murar.

Innan jag sätter igång med röjet så tänker jag sätta på en kopp kaffe till. Det kan jag göra ganska tryggt och säkert. "Mitt" kaffe, Änglamarks kaffe (Fairtrade) klarar sig bra i testet som Din ekonomi gjort av olika kaffesorter. (DN) I testet konstaterades att ju billigare kaffe, desto mer nickel i det.

Dags att gå till handling.

Inga kommentarer: