tisdag 10 februari 2009

Boråskartan

Efter 40 minuters väntan i Herrljunga sitter jag äntligen på tåget till Stockholm. Kommunikationerna till och från Borås är inte de allra bästa. Tänk om Götalandsbanan med höghastighetståg funnits och en direktlinje mellan Borås och Stockholm. Förhoppningsvis kommer den så småningom. Frågan är verkligen ingen höghastighetsfråga.

En annan fråga som tar tid är kommundelarnas vara eller inte vara i Borås. Den tas upp i Borås Tidning idag. Jag kan väl erkänna att jag tidigare varit en sann vän av kommundelarna men har numera svängt. Visst är det bra att det finns lokala politiker som kan bevaka lokala frågor men det borde kunna fungera även utan kommundelar.

Tanken från början var god. Styret skulle flytta ut närmare medborgarna. Men de politiker som sitter i kommundelsnämnderna är inte direktvalda utan utsedda centralt. Så det är ingen fullständig demokrati. Medel till kommundelsnämnderna fördelas centralt efter vissa kriterier, som råder vid en viss tidpunkt. Förändringar under året ger inte mer eller mindre resurser. Vilket kan bli förödande. Skolverksamheten har fått kritik från olika håll för att den inte är likvärdig över hela kommunen. Därför finns nu en skolutvecklingsenhet gemensam för hela kommunen. Placering av äldre på särskilda boenden sköts redan nu centralt. De sociala frågorna har också samordnats. Och många frågor som är viktiga för medborgarna, som trafik och gator och tunnlar (!) rår kommundelarna inte alls över. Och andra viktiga och bra projekt, typ Hässleringen och Kedjan, borde spridas till alla.

För mig är det helt solklart. Kommundelarna har överlevt sig själva. Visst finns det som sagt en del positivt med kommundelar och jag själv är ju verksam en hel del inom kommundelen Brämhult som kontaktpolitiker. Men det borde väl fungera även med centrala nämnder.

1 kommentar:

Anonym sa...

Anne-Marie, du har ju missat en hel del väsentligheter i din bortvaro. Jag säger bara: gud vare med dig ut till vägen; sedan får du klara dig själv. Hälsningar från C i B.