måndag 24 oktober 2011

Sätt fart på oanvända lekplatser

Nu är det buss 100-dags igen. Lite häftigt att man faktiskt till och med kan titta på morgonTV i mobilen. Och hinna skriva några rader och lägga några Wordfeud-ord och titta igenom dagens kurs.

Dessutom surfa lite. Antingen på telefonen eller på datorn. Det finns ju Internet-uppkoppling på bussen. Funkar inte alltid men ändå.

Inspiration till det jag tänkte skriva om nu fick jag från GP och det handlar om lekplatser.

Vid gårdagens skogspromenad gick jag genom Hässleholmen den sista biten hem. Vilket jag brukar göra. Det som slog mig då och som jag också noterat tidigare är att det är alldeles barntomt på de två lekplatserna som ligger bara några hundra meter från varandra. Jag brukar ta med mina barnbarn dit och det brukar vara lika barntomt då. Det är jättefina lekplatser som borde vara fulla av liv. Det känns lite som slöseri. Självklart kan man inte tvinga barnen att leka men man borde tänkt innan.

Men när de nu står där borde man hitta andra lösningar för att få ditlekplats barn. Det var då jag kom på att man kanske kunde göra den ena till utflyktslekplats likt Plikta som finns i Göteborg. Har själv varit på utflykt dit med mina barnbarn.

Vår lekplatsen ligger också precis vid 4H-gården med alla djur. Det finns också en minkonstgräsplan där. En ypperlig mötesplats i integrationens tecken.

OBS. Hann aldrig lägga ut detta i morse eller under dagen då det var makrokursdags.

Inga kommentarer: