tisdag 4 oktober 2011

Coompanion dag

Idag har jag varit i Göteborg tillsammans med styrelsen för Coompanion Sjuhärad och besökt ett socialt företag som driver en välskött bed and breakfast rörelse. Mitt inne i centrala Göteborg. Här finns en länk till Le Mat där man kan läsa mer om företaget som är en franchisekedja som finns på flera håll i landet.

Som socialt företag ger man arbete åt personer som ofta står långt från arbetsmarknaden. Jag blev riktigt imponerad över den verksamhet som drevs och det ansvar de som jobbade där tog. Förutom att sälja övernattningar får också företaget betalt från det offentliga för att tar emot personer som ska arbetsträna. Socialt företagande är ett alternativ för långtidsarbetslösa att kunna komma in på arbetsmarknaden. Alla kan bidra efter sin förmåga.

Och besökare i Göteborg får ett prisvärt hotellalternativ med personligt bemötande. Kanske dags att även starta ett bed and breakfast som socialt företag i Borås?

Nu följer några hemmajobbardagar. Med kalkyl och databas. Lite möten lär jag väl också hinna med. Tänkte också äta företagarlunch och hämta mina skor som blivit kvar i Sinnenas hus sedan kungalunchen. I kväll får det dock bli TV, WordfeuIMG_1395d och Sudoku. Senaste tiden har jag inte alls hängt med på Sudoku-fronten. Brukade lösa BT:s Sudoku (svåra) varje dag men den senaste månaden har varit superhektisk. Lite kanske uteblivet Sudoku-lösande kan skyllas på Wordfeud.

Lägger till en solnedgång från i somras. Nu när det börjar bli höst.

Inga kommentarer: