onsdag 6 augusti 2008

Lokala nyheter

Solen är framme igen, men det var kallt när jag hämtade tidningen. Det låg höst i luften. Fast vi är faktiskt fortfarande bara i början av augusti. Så det kan bli sommarvärme flera gånger om ännu. Även om SMHI lovar nya lågtryck de närmaste dagarna.

Tidningen ja. Tänkte hålla mig lite på hemmaplan i det här blogginlägget och kommentera några lokala nyheter.

En nyhet som egentligen är sex dagar gammal. Äntligen har hastigheten på motorvägen genom Borås sänkts till 70 km. Det är en välgärning. Visst kanske jag får lägga på två minuters färdtid när jag ska in till centrum av Borås men trafiksituationen blir betydligt säkrare. Påkörning på motorvägen blir betydligt säkrare. Särskilt vid Boråshallen. Där av och påfart är densamma och en del bilar ska köra in och andra köra ut. Samtidigt som långtradare dundrar förbi i över 90 km i timmen. Skam till sägandes har jag kört på motorvägen flera gånger sedan hastighetsbegränsningen kommit till men inte uppmärksammat hastighetsbegränsningen. Jag tror inte att andra som dagligen kör på motorvägen har uppmärksammat det heller. Vanans makt är stor. Mer information innan begränsningen trädde i kraft kanske inte hade skadat även om jag har vetat att det skulle bli så men inte när. Men som sagt välkommen är förändringen och nu vet jag ju tack vare BT.

Uppdatering Ps. Det verkar som om Boråsarna inte är riktigt nöjda med förändringen. Om 1 minuts längre färdtid (om jag räknat rätt så blir det 1 minuts skillnad på 3 km) kan förbättra säkerheten är det väl värt det.

Den andra lokala nyheten jag inte kan gå förbi (som dessutom spridit sig till hela Sveriges media bland annat SvD, Aftonbladet, GT och många fler åtminstone on-line) är den som handlar om räven som gjorde sin sista stöt, eller kanske rättare sagt fick sin sista stöt. Det vill säga smög sig in på Ryaverket, kraftvärmeverk i Borås, och orsakade kortslutning så att verksamheten slogs ut totalt och tusentals Boråsare blev utan varmvatten.

Det som är oroväckande i den här historien är inte att ett antal människor inte kunde få varmvatten till eftermiddagsduschen eller att vi blev en räv fattigare utan att det över huvud taget kan hända att en räv kan komma in på området och stoppa hela verksamheten. Nästa gång kan det vara någon med betydligt mer onda avsikter som kan gå in och göra betydligt mer skada. Eller som någon kommenterat på BT. Det kan vara ett barn som är nyfiket. Oavsett om man håller på och bygger om, som tydligen är fallet, så måste väl säkerheten kring anläggningen vara så stor att ingen obehörig, räv eller människa, kan komma in i väsentliga delar av verket. Det får inte hända igen.

Inga kommentarer: