måndag 4 april 2011

Debatten om Norrbyskolan går vidare

Diskussionen om Norrbyskolan fortsätter både med artiklar i BT och kommentarer till dessa artiklar. Jag undrar om det var de debattinlägg som nu förekommer på BT som Lennart Andreasson(V) ville ha. Jag tror inte det var mer eller mindre främlingsfientliga inlägg som han ville ha. Men så blir det när man inte tänker igenom ordentligt och förankrar sina förslag till beslut. Jag hoppas verkligen att de rödgröna tänker om och gör en ordentlig konsekvensanalys av vad som är bäst både för området och framför allt för barnen. Barnens bästa ska gälla även för barn som kommer från andra delar av världen. En lokal barnombudsman som har koll på att kommunen följer barnkonventionen vore inte fel.

Att föräldrarna på Norrby gått ut och demonstrerat tycker jag är bra. (BT) Alla föräldrar har rätt att kämpa för sina barn och välja skola för dem. (BT)Tyvärr tycker inte alla det. Antingen det handlar om politiker som tror att de vet bäst vad alla barn behöver eller om dem som tycker att invandrare inte har rätt att ställa några krav. De allra flesta invandrare betalar faktiskt skatt och bidrar till Sveriges välfärd. Förresten, när ska man börja se att invandrare inte är en homogen grupp utan är enskilda individer med olika kompetenser och behov.

I morgon ska jag och Tom Andersson(mp) åka till Stockholm för att vara med som representant från Borås  i ett nätverk som Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) driver på riksnivå och som handlar om Medborgardialog. Jag tycker att det är viktigt att politiker lyssnar på vad invånarna i kommunen tycker och det ska bli spännande att se vad vi kan göra här i Borås.

Men när det handlar om nedläggningen av Norrbyskolan så har de ansvariga politikerna, dvs de rödgröna, missat allt vad dialog heter. Inte ens information har man lyckats med till föräldrar, elever, lärare eller opposition. Och när saker går för fort och inte är ordentligt genomtänkta, där de som det gäller får vara med, riskerar det att bli fel och inte bra.

Här har jag skrivit tidigare om detta.

Inga kommentarer: