torsdag 21 april 2011

Lite tankar inför påsken

Helt ljuvligt. Lilldatorn har fått komma ut och andas vårluft. Det börjar bli lite kyligt men än så länge är det ok att sitta ute.Fåglarna kvittrar i kör. Inser att jag borde lära mig alla läten. Klarar koltrast och talgoxe.

Det kalla vita vinet bidrar till välbefinnandet. Huset är städat. I alla fall tillräckligt för att kunna vistas där. Jag är så tacksam för hur bra jag har det. Jag har dock aldrig fått något gratis.

I min värld där jag just nu njuter av naturen och fågelkvitter kan jag dock inte låta bli att sända en tanke till dem som inte har denna förmån. Antingen det handlar om människor i vårt land eller människor som finns på andra sidan jordklotet. Vi ska inte låta bli att glädjas över våra egna framgångar eller att vi har det bra. Men vi får inte glömma bort att det finns andra som inte har det lika bra som vi. Solidaritet är ett bortglömt ord i dagens samhälle där var och en ser till sitt. Men vi får inte heller hemfalla åt avundsjuka på andra människor som kanske lyckats bättre än vi själva.

Lite tankar inför påsken.

Inga kommentarer: