onsdag 24 mars 2010

Turism som tillväxtfaktor

Hemma igen efter en intressant dag. Först tillväxtdagen i samband med turistmässan. Många spännande seminarier. Både underhållande och informativa. Även om jag redan tidigare insett vilken tillväxtfaktor som finns i turismen.

Gekås VD gjorde ett både roligt och tankeväckande anförande. Det hela handlar ju om entreprenörskap. Hur viktigt det är att entreprenörers engagemang tas till vara genom att till exempel företagande omges med så få regler som är möjligt.

Samverkan mellan olika myndigheter som finns kring turistbranschen är oerhört viktig.

Avgörande för en turistattraktion är också huruvida det är lätt att ta sig dit. Tillgängligheten genom till exempel en bra infrastruktur är A och O.

En annan form av tillgänglighet är den som handlar om funktionshindrades tillgänglighet på olika turistmål. Jag träffade företrädare för en organisation som heter Access som jobbar för dessa frågor.

Folkpartiet kommer att finnas på TUR-mässan alla dagar för att lyssna på intressenter i branschen vad som är viktigt för att få en turistmarknad som växer.

Kvällen avslutades i Herrljunga med årsstämma i Studieförbundet Vuxenskolan. Som protokollförare på mötet blev jag avtackad med en fantastiskt fin tulpanbukett. Vore jag inte för trött skulle jag fotografera den och lägga ut den på bloggen. Men nu måste jag sova. I morgon folkpartiinformation på Folkuniversittet kl 9. Sedan kanske det är bäst att skriva rent protokollet. Så jag gör skäl för blommorna.

 

Inga kommentarer: