tisdag 6 januari 2009

Inget är svart eller vitt – möjligen iskristaller

I morgon "startar" Sverige igen efter att under några veckor med helgledighet ha stått stilla. Under några veckor då många har haft möjlighet att vila upp och njuta av ett härligt vinterväder efter en stressig höst och kan gå tillbaka till sina jobb med nya krafter.

Men tyvärr har alla inte ett jobb att gå tillbaka till fast de skulle vilja. En del måste stanna hemma och "vila" på obestämd tid. Alla de som har blivit eller kanske kommer att bli uppsagda. Bland annat på grund av att vi köper allt färre bilar. (SvD) Även om jag köpt en bil under 2008 så bidrog jag inte mycket till att hålla den svenska bilindustrin under armarna eftersom jag köpte en koreansk. Men jag behöver ingen stor Saab eller Volvo. Och jag tror att många tänker som jag.

Glädjande är det dock att de som varslats vid det konkursade företaget Elmo leather i Svenljunga (tillverkar bland annat bilklädslar) får behålla sina jobb sedan företaget återuppstått. (DN, SvD)

Ändå är vi här uppe i ett fredligt land långt uppe i norr lyckligt lottade. När jag tittar ut genom fönstret och ser solen ännu en dag kasta sina första strålar på rimfrosten i björken där ute kan jag inte annat än vara tacksam. Igår var jag ute i vintervärlden och försökte fånga de fantastiska iskristallerna som naturen skapat. Snart kommer barnbarnen hit och jag kan krama dem och ge dem trygghet och mat. På andra håll i världen utsätts barn för övergrepp och våld och svälter. Det förekommer på många ställen även om det som är mest i fokus just nu är mellanöstern. I Gaza dödas barn varje dag. Och inget barn sover tryggt en enda natt. Visst måste Hamas, som är en terrororganisation stoppas, men måste det ske genom att oskyldiga barn lider. (SvD, DN, SvD2)Ett lidande som för med sig att hatet fortsätter att gro i kommande generationer. Jag tror inte att man kan skjuta sig till fred. Det har man försökt i många år men misslyckats. Man måste samtala. Så även i den här konflikten som har två förlorare. Allt är inte svart eller vitt. De människor som idag lever i Gaza på en liten yta bodde en gång i andra delar av Israel som de tvingades lämna när den israeliska staten bildades av FN och de människor som själva varit fördrivna från sitt land fick möjlighet att återvända.

Vi kan inte hela tiden gå och fundera över alla oförrätter i världen. Då tror jag vi skulle bli tokiga. Men att ibland känna efter och fundera över vad vi har som är positivt borde alla göra. Och hur vi eventuellt kan förändra det som inte är bra i stället för att bara gnälla.

Inget är svart eller vitt som sagt. Möjligen iskristallerna men de kanske är genomskinliga var och en och tillsammans blir vita.
Klicka gärna på bilderna för att se kristallerna tydligare.

Inga kommentarer: