onsdag 9 april 2008

Mobil i bilen

Ibland händer det oväntade. Som att helt plötsligt har Vägverket föreslagit att det ska bli förbjudet att samtala i handhållen mobiltelefon. (SvD, DN)Men att det fortfarande ska vara tillåtet att tala i handsfree. Detta är något som jag motionerade om tillsammans med Anita Brodén om i riksdagen.

Visst kan även handsfree påverka att trafiksäkerheten minskar men jag tror att det är svårt att förbjuda mobiltelefonanvändning i bilen helt och hållet. Det är många som är ständigt på resande fot och som har behov av kunna använda en mobiltelefon. Så jag tror att detta förslag är en bra kompromiss.

3 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Att prata är risken inte att hålla i telefonen. Du är dåligt upplyst om den forskning som finns inom området. VV är medvetna om detta men väljer att ignorera den. Skandal.

Sedan är det ju skandal att 4% förhöjd risk är något att beakta men det är inte det jag vänder mig emot på denna blogg.

Anonym sa...

Hej. Håller definitivt inte med föregående "talare".

Mina erfarenheter från Sverige plus åtskilliga länder nere på kontinenten är entydig. Sitta med en mobil mot örat/leta efter den i div fickor utgör en livsfara för personen själv och inte minst för dennes medtrafikanter.

Att sitta och prata i mobilen utan handsfree är mycket dyrt söder om Malmö.

Och hänvisa till div forskning betald av mobiltillverkare/operatörer är inte mycket att hänga i julgranen.

Förbjud mobilprat i bilen!!

Sedan tycks du fått in en objuden gäst: expenprotect. Ta dig i akt!!

Claes i Borås