söndag 13 april 2008

Minne är bra att ha

Så var då snön borta och chansen att kunna spela utomhustennis i Sandared idag är nog stor. Fast kallt lär det bli. Så tjejerna som jag såg igår och som inte hade så värst mycket kläder på sig när de spelar får nog ta på sig lite mer. Att spela utomhus i linne idag är nog inte rekommendabelt.

Pikétröjan, som var ett måste förr på tennisbanan, har överlåtits åt statsministern att ha på sig när han kliver ur planet i Kina. Jag skulle nog aldrig kommit på idén att ha på mig fritidskläder vid ett sådant tillfälle. Oavsett om mottagningen är informell eller inte. Nåväl. Han verkar i alla fall ha skött sig och ställt de krav om respekterandet av mänskliga rättigheter och frisläppande av fångar som han uppmanats från hemmaopinionen att göra. (DN, SvD)

Annars kan jag berätta att jag höll på att fastna i minnesträningsprogram. DN har idag en artikel om hjärngympa och hur man bland annat tränar upp sitt arbetsminne. Det finns också länkar till olika träningsprogram. Jag fastnade i ett där man ska klicka på skärmen där en fågel dyker upp, samtidigt som man ska kolla en bokstav som dyker upp. Av bokstäverna ska bildas ett fågelnamn. Det gör det inte lättare att träningen är på engelska. Men detta spel och några till som finns på sajten är skapade av hjärnforskare. Avsikten är att man ska träna upp både den kognitiva förmågan, minne och koncentration. Men det går ju inte an att fastna i träningsprogrammet för då hinner man ju inte använda sin eventuella nya minnesförmåga till det som man ska göra i det dagliga livet. Något som verkligen testar "komihåget" är spelet där man ska läsa upp en rad siffror baklänges. Finns här.

Bra minne kanske lärare behöver ha om de nu inte får skriva ned vad deras elever presterar. I en artikel i SvD framkommer att en pappa anmälde en skola för att elevernas betyg lästes upp per telefon redan i 3:e klass. Han menar att även om de läses upp per telefon så måste de väl finnas skrivna någonstans och det är inte tillåtet. Så klart att det måste finnas skrivet någonstans vad olika elever kan och inte kan. Hur ska annars läraren kunna förmedla information till föräldrarna? Läraren har skyldighet att hålla utvecklingssamtal och informera föräldrarna. Då måste man väl för sjutton kunna få tala om en elev nått målen eller inte. Det vill säga är godkänd. Hur ska man annars veta vilka elever som behöver stöd och hjälp. Att säga det muntligt räcker inte alla gånger.

Jag har så svårt att förstå motviljan mot att skriva ner saker. Det gäller i många andra fall också. Men jag kanske är dokumentfreak.

Men nu får jag nog ägna mig åt att läsa handlingar till kommunfullmäktige mm.

Inga kommentarer: