torsdag 31 maj 2012

Kreativa Borås

Borde egentligen städa färdigt min tvättstuga innan jag sätter mig och skriver. Nästan färdigstädat när jag måste lämna för att först ha möte i Coompanion och sedan bevista utdelningen av Stadsbyggnadspriset i Borås.

Onekligen har vi många nya fina byggnader i Borås. Både i staden och på landet. Den mycket omdiskuterade ackumulatortanken vann priset i kategorin offentliga byggnader. Även när det gällde kategorin privatbostäder handlade det om energi. Passivhusen i Viskafors vann det priset. Studentlägenheter vann flerbostadshuskategorin, ett ombyggt hus på Norrby vann ombyggnadskategorin, Gina Tricot-huset i Näringsverksamhetskategorin och gator och torg i Borås kategorin offentliga platser. Här finns alla nominerade. IMG_1407

Mycket annat händer i Borås. På lördag invigsBorås skulpturbiennal. Mer kan läsas om skulpturerna här. Redan idag fanns skulpturerna på plats. I kulturhusets foajé hittade jag vad jag tror blir min favorit. The Shape of space. Ger flerdimensionella upplevelser fast det egentligen är mycket tunna linser. Jag begav mig in i det hela.

Nu måste jag bege mig in i tvättstugan. Den är inte lika vacker som konstverket. Och inte lär den bli. Men kanske något bättre.

Inga kommentarer: