lördag 12 maj 2012

Borås Djurpark 50 år

Igår bjöds på kultur av hög klass på Kulturnatta. Idag var det invigning av Hyenaanläggningen på Borås Djurpark och 50-års jubileum. Och jag hade också förmånen att få en guidad tur genom Djurparken. Tillsammans med bland annat Eva Berggren, gift med Djurparkens grundare, Sigvard Berggren.

Hyenor har ett dåligt rykte. Ibland brukar man ju kalla personer som gottar sig i andras olycka för hyenor. Men det var onekligen fascinerande och vackra djur och honorna är den starkare parten. I Borås Djurpark finn nu två som efter landshövdingens fina tal visade upp sig för besökarna. Hela invigningen finns dokumenterad av Lokalkanalen Borås. Här.

Det bjöds på tårta och inga små bitar precis. Själv var jag bjuden på lunch i Björnhuset. Och precis som om det skulle varit regisserat underhöll björnarna under lunchen. Med lite bus och lite vatten plask.

Ser fram emot att besöka parken med mina barnbarn i sommar. Borås har en fantastiskt fin djurpark. Och idag fick jag också se geparderna lite mer på nära håll. De brukar alltid ligga och vila sig när jag är där.

Helgen går vidare med folkpartimöte i Ljungskile med tidig avresa. Så det får bli en tidig kväll. Det kostar på med Kulturnatt och Djurparksbesök. Här lite nya och gamla bilder från djurparken.

Inga kommentarer: