lördag 12 maj 2012

Innehållsrik Kulturnatta i Borås

Vilken kulturnatt i Borås. Fantastiskt program. Bara synd att jag inte hann testa allt. Kunde visserligen kommit dit lite tidigare men när jag nu kommit igång med bokföringen ville jag ju fixa den färdig. Åtminstone det mesta.

Men oavsett, så fanns det så mycket som hände samtidigt så det var jobbigt att välja. Men det jag hann med var verkligen högklassigt. Lite lyssnande på Bråddes musik. Hade tänkt lyssna på Salem Al Fakir men valde i stället Cecilia Frodes entimmes show Ängelen. Med bra musik och mycket tänkvärda tankar. Man måste göra saker och leva sitt liv med lust. Man ska inte bara göra saker för att man måste göra det och för att andra förväntar sig att man ska göra det. Kloka tankar. En full teatersalong lyssnade till de kloka orden. Och när hon nämnde Folkungavallen visste jag var hon kom ifrån, Linköping. Och visst skymtade östgötskan igenom. 

Lust att sjunga fick man också när Caroline af Ugglas äntrade Stora scenen med en ännu mer fylld salong. Det var inte bara att sätta igång och sjunga. Här fick vi lära oss både magstöd och gäspningar. Allt för att sjunga bättre. Både lärorikt och roligt. Det lät väldigt bra. Kanske var det så att det var just människor som gillar att sjunga som var där, men i alla fall. På så kort tid. Ger faktiskt lite mersmak. Undrar om det var fler än jag som kände den mersmaken.

Trots konkurrens med ishockeyn  så var det många människor somIMG_1331 besökte arrangemangen. Som inte bara ägde rum i Kulturhuset utan en del hände också i kyrkorna runt omkring. Hade gärna velat se både Lars Gustaf Anderssons opera sammanställning och afrodansen i Immanuelskyrkan. Jag är i alla fall mycket nöjd med det som jag besökte. Och kan konstatera att Borås är ingen kulturlös stad som någon utredning försökte påvisa förra året. I år är det dessutom dags för skulpturbiennal igen. Daniel och Daniel gjorde också reklam för Kulturföreningen Tågets föreställning Va du vill. IMG_1297Se bilden.

Nu är det nog sovdags. I morgon (idag egentligen) är en annan dag. Då firar Borås Djurpark 50 år och en Hyenapark invigs av landshövdingen. Hoppas det blir hyfsat väder. En av mina favoritbilder från Djurparken. Får väl bli några nya i morgon.

Inga kommentarer: