tisdag 20 oktober 2009

Sd kränker människor som är mina vänner

En intressant dag som började med kommunens integrationsgrupp. Det är onekligen en rejäl uppgift att samla sju partier kring en så känslig fråga. Men diskussionerna är öppna och det är högt till tak. En och annan gliring mellan partierna dyker upp förstås men med rätt formuleringar ska vi nog komma fram till ett bra slutresultat.

Dagens andra höjdpunkt handlar om samma tema fast nu på jobbet. På något sätt hänger mina engagemang ihop. Projektet som jag är projektledare för har som ett delmål att vända sig till kvinnor av annan etnicitet än svensk för att berätta att det finns en möjlighet att starta företag i stället för att gå arbetslös och vänta på jobb. Just nu gör jag en satsning på skolor och projekt där kvinnorna finns. Lite dålig uppslutning hittills men jag ska ändra taktik. Så lätt ger jag mig inte.

Men jag behöver inte alltid uppsöka kvinnorna. Idag blev jag uppsökt. Två systrar kom till mig och ville diskutera företagande. Välutbildade kvinnor, troende muslimer, och med en medvetenhet om vad de vill göra med sina liv. Deras utstrålning och engagemang för det de ville göra gjorde mig själv väldigt upplyft. De visste exakt vad de skulle göra. Världen skulle se annorlunda ut om alla unga människor hade en sådan glöd och framåtanda.

När jag möter dessa kvinnor och många andra jag känner (både män och kvinnor), som är muslimer och som är mina riktiga vänner, och som gör en framstående insats i vårt land som läkare och lärare, bland annat ,blir jag riktigt förbannad (jag brukar inte svära på bloggen) när jag läser Jimmie Åkessons debattartikel där han blommar ut i riktig islamofobi. Nästan alla påståenden är felaktiga(SvD). Många har också anmält artikeln. (DN) Till och med Dansk Folkeparti ger kalla handen till sd. (SvD)

Sverigedemokraterna är i grunden mot religionsfrihet i Sverige i konsekvensens namn. När man påstår att man inte får sjunga Den blomstertid nu kommer så är det för det första inte sant, men för det andra finns det också infödda svenskar som tycker att det är fel med skolavslutningar i kyrkor eftersom dessa tagit avstånd från kyrkan och gått ur den. Jag undrar om sverigedemokraterna tycker att alla svenskar måste vara bekännande kristna. I så fall har man rationaliserat bort kärleksbudskapet. Detta med vad man gjort mot mina minsta… och så vidare.

Det finns många frågor som jag inte begriper i deras politik. Jag har skrivit det många gånger förr. Jag förstår mig inte på när man kritiserar att invandrare inte har arbete men ändå är emot den politik som regeringen driver för att få fler invandrare i arbete. Dessutom tycker jag det är lite märkligt att de ifrågasätter myndigheter och det offentliga etablissemanget i stort men de har fullständigt förtroende för en myndighet, Migrationsverket.

SD har visat sitt verkliga jag. Visst har de blivit demokratiskt valda och ska respekteras som ett parti . Men när man kränker mina vänner, som bara bidragit till Sveriges välfärd, på detta sätt genom att tala om muslimer som ett hot mot Sverige då blir jag tveksam om jag kan visa respekt.

Men debatten kommer att rasa vidare. Fast just nu är det nog sovdags.

5 kommentarer:

Illwill sa...

http://frianyheter.wordpress.com/2009/10/20/logner-hets-och-grundlosa-pastaenden/

Inte ett enda påstående var felaktigt, (vilket skulle bevisas). Eftersom du påstår att de var det så gör det dig till en lögnare. Då du var f.d riksdagspolitiker så tror du kanske att det blir vad jänkarna kallar "double negative" och gör dig till sanningssägare, men faktum är att det gör dig till en stor j*kla lögnare istället.

Jobbigt att vara du, men du ljuger säkert för dig själv med och trivs med det.

Jag gillade din påhittade historia om alla utbildade nära vänner du har, som alla råkar vara muslimer. Själv tror jag på tomten. Det är mer troligt att tomten existerar än att din historia var sann.

Ha skoj med att censurera detta, förrädare.

Johan sa...

Jasså, AnnMarie.. en tidningsartikel "kränker människor som är [dina] vänner".

Den politik som DU och ditt parti för och förespråkar har å andra sidan i praktiken påfört mina vänner våldtäkter, misshandel, överfall, rån - en vän till en vän fick sin far ihjälslagen pga din och ditt partis politik.

Vilken respekt förtjänar DU?

Anonym sa...

Anne-Marie !

I Tyskland har man ett “Sarrazin-fall“:

Berlins förre finanssenator Thilo Sarrazin (socialdemokrat, numera medlem av tyska Bundesbanks styrelse) uttalade sig i en fransk tidskrift om Berlins problem (enormt skuldsatt) och förde som del av problemet upp en del provokativa teser om invandrare.
Med hänvisning till turkar och araber menade han att "ett stort antal av dem är varken integrationsvilliga eller integrationsmöjliga".
Vidare menade han att "han inte måste ha respekt för någon som lever av staten men inte accepterar denna, inte bryr sig om sina barns utbildning och ständigt producerar nya huckletjejer !"

Ett ramaskri hördes från politiker och snäll-människor ! ”Rasist ! Uteslut honom ur partiet ! Tvinga honom att avgå från Bundesbank !”

Diskussionsprogram och politiska magasin på TV hade bara ett tema: “Är Sarrazin rasist ?”
Alla programmen kom fram till att: Sarrazin hade rätt !!!
Han hade uttryckt sig klantigt men budskapet stämde.
Stora delar av dessa folkgrupper lever i parallellsamhällen där de aldrig har någon berörning med tyskar, barnen är generellt sämre i skolan (en tredjedel har ingen godkänd avslutad skolbildning, endast 14% klarar studenten).
Särskilt tjejerna är dåliga i skolan då de vet att de en dag kommer att bli bortgifta och sedan tvingas vara hemma.
Även i tredje generationen pratar man "dålig tyska".
Borgmästaren i en stadsdel berättade om skolor där 90% av eleverna lever på bidrag och aldrig träffar någon som har ett arbete. Där barnen inte förstått att man måste vara duktiga i skolan för att sedan få ett bra jobb ("Jamen pengarna kommer ju från staten !“)
Där pojkar är uppfostrade att inte lyssna på kvinnliga lärare, där fäder (50%) tycker barnen ska gifta sig med någon från det egna hemlandet och att "Berlin är jättebra för här får flickorna ha sjal på universitetet och på statliga jobb, det får de ju inte i Turkiet ! "
Det visades en snutt från fredagsbönen med endast män i moskeen, kvinnorna fick följa ceremonin genom högtalare ute på gatan !
Det hänvisades till omskolningsprogram där de få turkar/araber som deltog avbröt kurserna i förtid eller direkt uteblev från den erbjudna arbetsplatsen !

Till och med Tysklands MP höll motvilligt med men skyllde problemet med den bristande integrationen på samhället !!!
En av turkiska föräldrar född kvinnlig högutbildad socialarbetare höll till 100% (?) med Sarrazin !!! "Många vill inte integrera sig !"

Slutpoängen var: "Hur ska vi kunna lösa programmet när vi inte får nämna det ?"

Att det går att vara bra i skolan trots ofördelaktiga sociala förutsättningar visades genom att hänvisa till vietnamesiska elever med liknande utgångspunkt.
Alla insåg här vikten av utbildning och i genomsnitt hade de 15% bättre betyg än inhemska elever och ett högre relativt antal studenter !

Slut på fallet !

Varför är detta ämne ett tabu i Sverige ? Eller existerar problemet inte här ? Är Rosengård ett av rasister påhittat fenomen ?

Tom i tyska veckomagazinet Stern gav man Sarrazin rätt.
http://www.stern.de/politik/deutschland/integrationsdebatte-sarrazin-hat-recht-1513696.html
Eller förklarar vi härmed på hederligt svenskt vis Stern för att vara en rasist-blaska ?

PS. Sarrazin fick stanna på sitt jobb. Men blev degraderad !

PPS. Varför kommenterar du inte mitt inlägg om "de ensamkommande barnen" ? Stämmer kanske GT’S artikel ??

Anonym sa...

Uj, liten rättelse:

Slutpoängen var: "Hur ska vi kunna lösa PROBLEMET när vi inte får nämna det ?"

Anonym sa...

Uj, större rättelse:

Ser nu att jag inte skrivit under på de två ovanstående inläggen.
Sorry !

Tjalle