torsdag 4 juni 2009

Det närmar sig – EP-valet alltså

Nu är det inte långt kvar tills vi får veta hur många som röstat i Europa-parlamentsvalet. Det verkar som om röstdeltagandet är det viktigaste, inte vem vi röstar in i parlamentet. I stället för att diskutera sakfrågor och vad enskilda politiker vill göra i Europaparlamentet så har länge diskuterats huruvida antalet väljare ska bli lägre eller högre än vid förra valet. Det är inte konstigt att väljarna inte känner sig insatta i vad valet gäller när aldrig viktiga sakfrågor diskuteras. Jag tror nu att de flesta vet att det är val men vet inte riktigt vad det hela handlar om.

Nu börjar det mer och mer handla om var de olika partierna står men det borde ha gjorts långt tidigare. Visst är det vars och ens skyldighet att sätta sig in i detta på eget initiativ men när tillvaron är fylld med annat så blir inte EP-valet särskilt prioriterat även om man egentligen tycker att det är viktigt att gå och rösta. Med dålig information och brist på kunskap så är man lättpåverkad. Jag råkade ut för en person häromdagen som sa att han skulle rösta på mig bara för att han talat med mig. Och då var det inte fråga om långtgående diskussioner om EU:s jordbrukspolitik eller min inställning till vad EU ska göra eller inte göra, så långt kom vi inte, utan vårt samtal handlade mest om att gå och rösta eller inte. Sedan vet jag inte om han gick och röstade och om han i så fall röstade på mig. I så fall tackar jag och tar emot å mina och partiets vägnar men jag tycker ändå inte att det är så här väljarna ska vinnas egentligen. I det här fallet finns det ändå ett intresse.

Värre är det med dem som uppmanar människor att inte gå och rösta. (DN) För att valet inte ska bli legitimt. För mig är det en fullständig gåta varför man medvetet väljer att inte utnyttja sin demokratiska rätt. De som vill bojkotta är lite som strutsar som stoppar huvudet i sanden(fast strutsar gör visst inte det, men ni förstår vad jag menar). De tror att bara de inte röstar så kommer EU att försvinna. Men så är det ju inte. Vi är med i EU och det är viktigt vilka personer vi röstar in i Europaparlamentet. Och skulle alla röstbojkotta skulle Sverige stå utanför representation där. Då överlåter vi ju bestämmandet till andra i stället för att vara med och påverka. Att kunna påverka är viktigt. EU behövs och jag ser inget skäl till varför vi skulle lämna EU men det behövs också göras förändringar inom EU. Allt är inte bra. Men jag kan inte förstå varför vi skulle överlåta allt bestämmande till andra länder.

Ytterst anser jag att EU är ett fredsprojekt som har inneburit att sedan embryot till EU startade så har inte de länder som tidigare ständigt låg i fejd med varandra krigat. Man löser konflikterna runt kring ett bord i stället för på slagfältet. När man dessutom har samma valuta är risken ännu mindre. Genom att agera gemensamt på andra globala arenor blir rösten starkare.

Den som vill veta mer var Folkpartiet står i olika frågor kan gå in på Folkpartiets kampanjsida.


 

Inga kommentarer: