tisdag 1 november 2011

Snabba bilder och långsamma tåg (om de går)

IMG_1046Protokollskrivning och kursförberedelser har varit dagens tema. Plus att jag uppdaterat telefonen. Lite oroligt men det gick bra. Nu hamnar mina kort jag tar med mobilen automatiskt i min hemmadator. Via något moln eller förmodligen ännu längre bort.

Det slog mig en sak. Hur kan en bild fara upp långt i luften och tillbaka på noll sekunder medans tåget mellan Borås och Göteborg tar mer än en timma (i bästa fall) med en fart av 69 km i timmen. (BT, GP, Västnytt). I vissa fall går tekniken fort i andra mindre fort. För att inte säga oerhört långsamt.

Visserligen fungerar det bra med bussförbindelser nu men ett snabbgående tåg måste vara mycket bättre alternativ och gå snabbare för ett av Sveriges största pendlingsområde. Det är faktiskt så att både boråsare åker till Göteborg och göteborgare åker till Borås.

Media berättar idag om järnvägen som den sämsta i Sverige. Medelhastigheten på likartade sträckor mellan större städer är 113 km i timmen. Och då har de inte talat om att tågen ibland bara går halva vägen. När det står ett annat tåg på det enda spåret.

Stannar väl där för idag. Har blivit alldeles för mycket dator idag. I morgon blir det lite annat.

Inga kommentarer: