måndag 4 juli 2011

Början på första dagen - Almedalen

Första dagen på Almedalsveckan har börjat. Har efter en mager förmiddag med ett antal koppar kaffe, några jordgubbar och en kaka har jag fått en rejäl lunchmacka och ännu mer kaffe. Jag har också hunnit fixa lite mat i kylskåpet. Bäst att åtminstone få i sig en liten smörgås innan jag går på frukostseminarium. Maten tar lätt slut.

Frukostseminariet handlade om matchning av jobbsökande och jobb. Flera var kritiska till Arbetsförmedlingen. Konkurrens är inte fel.

Det fascinerande med Almedalsveckan är att det aldrig blir som man tänkt. Hade två olika inplanerade seminarier på förmiddagen men det blev ett tredje. Kultur som tillväxt. En rapport presenterades av Rudolf Antoni från Fastighetsägarna. Ett kulturindex hade tagits fram för de 34 största städerna, Borås är en av dem, med ett antal parametrar som grund. Teaterbesök, biobesök, biblioteksbesök och pop/rockkonsertbesök. Undersökningen gällde åren 2004-2008. Borås hamnad sammantaget på 29:e plats bland de 34. Inget hedrande betyg precis. Men Borås låg bland de tio högsta när det gällde satsade kronor per invånare. Borås påtalades flera gånger. Jag fick resa mig upp och försvara Borås färger. Ett rungande skratt blev det när jag talade om att jag kom från Borås. Borås satsar mycket på skulpturer, kulturskola mm. Detta framförde jag och påtalade också att bland annat skulpturerna drar mycket besökare till Borås, vilket också gynnar det lokala näringslivet. En tillväxtfaktor. Så nu har jag gett mig in i kulturpolitiken också.

Lunchmackan avåts tillsammans med ett seminarium om utmaningar för de ideella föreningarna. Delade åsikter fanns om man ska anamma det språk som näringslivet använder. Dvs tala om kunder i stället för medlemmar och resultat. Intressant fråga. Hoppas få lite mer svar inom området vid nästa seminarium, jag strax ska besöka som handlar om 50000 nya jobb inom den ideella sektorn. Då måste affärstänk komma in. Men man får aldrig lämna sin värdegrund.

Härligt att komma till slut på ett inlägg. Jag har haft ett antal påbörjade som jag inte kunnat antingen lägga ut eftersom jag tappat bort min bredbandskod eller eftersom jag helt enkelt inte hunnit mellan två seminarier.

Inga kommentarer: