fredag 22 juli 2011

Det hände som inte fick hända

Hade tänkt sitta ute ikväll och njuta av den varma kvällen. Med en bok framför ögonen. Jag sitter ute men njutandet fick ett abrupt slut när bilder från Oslo började sändas. Visst. Jag njuter av tystnaden men tänker på det brott mot demokratin som begicks i Oslo när en bomb smällde mitt inne i regeringskvarteren och orsakade stor ödeläggelse. Det som skett på ett socialdemokratiskt ungdomsläger är också fruktansvärt. En person lär vara gripen men man är osäker på hur många som dödats och skadats. På något sätt är det ännu värre när det handlar om ungdomar. Tänker på allas anhöriga.

Just nu kommer det rapporter om att det skulle vara 25-30 ungdomar som skjutits till döds. Det är inte bekräftat men bara en skjuten ungdom är en för mycket. (BT, SVT)

Spekulationerna går höga om vem som gjort det. Det är ingen idé att spekulera. Tyvärr kommer också människors sämsta sidor fram i dessa spekulationer. Med hot och kränkningar. Det viktigaste är att  skyldiga grips och ställs till svars för dåden. Det är lika fruktansvärt vem som än gjort det. Men varför ge sig på en ungdomsorganisation? Det är den stora frågan. Men statsministern skulle ju besöka lägret. Fast jag ska lämna spekulationerna därhän. Det är som sagt så många andra som gör.

Men jag fortsätter att följa. Många snabba uppdateringar på twitter via telefonen håller mig underrättad. Jag kan fortsätta att sitta ute i den ljumma sommarkvällen och lyssna på koltrasten i skogen framför mig. Ibland störs dock tystnaden av ett gäng modpedister på någon närliggande gata. Men det kan jag leva med.

Fast det blir nog Aktuellt i alla fall. 

Inga kommentarer: