torsdag 21 juli 2011

Liten uppdatering av läget

Under regntunga skyar drog Orup in på Sommartorsdagen i Borås. Lite regn blev det men den här torsdagen var jag kvar nästan hela tiden. Sommartorsdagarna är ju en blandning av shopping, träffa vänner och lyssna på musik. Idag blev det alltihop. 283873_10150250739904132_696684131_7638954_7993227_n[1]

Annars har sommardagarna flutit på med lite av varje. Sol och regn blandat. Igår gjorde jag och två andra tjejer årets “närturistresa”. I år gick den till Vänersborg och Lidköping och Läckö slott. Det finns mycket att se och upptäcka på nära håll. Vilket man gör alltför sällan. I Vänersborg hittade vi den vackra Skräcklaparken som inte alls var förskräcklig utan väldigt fin. Med fikaställe med “hög mysfaktor”. Läckö slott var intrPhoto1 (36)essant. Ibland är det nyttigt att få den svenska historien uppfräschad för sig. Samtidigt som den inte alltid är så mycket att yvas över. Även svenskarna har plundrat och förstört under sina krigståg.

Ska så sakteliga börja göra lite nyttiga saker. Bokföra t ex har jag börjat med. Men det finns massor av annat att ta itu med inför hösten. Plocka fram allt material jag tog med mig hem från Almedalen. Både det som handlar om socialt företagande och det jag fick med mig hem om det extra valet i regionen. Ska ju göra en valanalys. Sedan börjar det bli dags för lite jobb. Excel-kalkyler och databaser. Och lite kurser. 

Apropå Almedalen så har jag skrivit tidigare om det seminarium som handlade om mänskliga rättigheter och Lars Stjernkvists uttalande efter att ha läste Gellert Tamas bok om de apatiska barnen. Att han fått upp ögonen för att inte allt gått rätt till. Han har skrivit om vårt möte i Almedalen på en blogg i Norrköpings tidningar vilken kan läsas här.

Nu tänker jag i alla fall ta med mig den senaste boken i sängen. Förmodligen blir det inte många sidor lästa. Jag somnar för det mesta rätt gott om kvällarna.

Inga kommentarer: