onsdag 6 juli 2011

Folkpartiets dag och snart lättar nog dimman

Idag är det Folkpartiets dag i Almedalen. Dimman har bitit sig rejält fast men den kommer säkert att lätta när Jan Björklund äntrar scenen i Almedalen.

Det var dock för kallt och för ljust att sitta utomhus vid bloggplats H12 så det blev att flytta in. Dessutom har jag nu ett bord att ställa min lilla dator på.

Förmiddagen ägnades åt socialt företagande. Först ett seminarium som handlade om sociala kriterier i samband med upphandling. Det är fullt tillåtet och EU har också propagerat för detta. Dags att agera lokalt så att kommunen kan upphandla tjänster från till exempel sociala företag.

Andra seminariet handlade om sociala företag i största allmänhet. Fick med mig en hel del som jag tar med mig hem. Socialt företagande sker ofta som ett kooperativ där alla är delaktiga i företagets styre som medlemmar. Återkommer säkert om detta.

Dimman kyler så det blev en vända “hem” och byta lite kläder. Fast jag vägrar att ta på mig mössa och vantar. Fast det har jag å andra sidan inte med mig.

Ska nu snart bege mig mot själva Almedalen och finnas där som  Liberal Företagare. Och så lyssna till Jan Björklunds tal. Gårdagens tal av Ohly smet jag ifrån. Inga nyheter och mest gnäll.

Idag har också Folkpartiet släppt några nyheter som brukligt är på partidagen under Almedalsveckan. Kinesiska i grundskolan. Kinesiska kommer att bli ett alltmer utbrett språk i framtiden och viktigt att kommande generationer lär sig. Sedan kan man alltid diskutera när man ska börja lära sig det.

I en artikel i Aftonbladet skriver också ett antal folkpartister om hur viktigt det är att även ungdomar med funktionshinder får möjlighet att arbeta. Att kommunerna ska ta sitt ansvar. Min egen reflektion är att här skulle Socialt företagande vara en möjlighet.

Ett tredje spår är att Sverige ska locka till sig fler välutbildade invandrare. Både som anställda och som egna företagare.(Aftonbladet, SvD, SvD, DN )

Har också lyssnat på när Nyamko Sabuni blev intervjuad av Expressens Niklas Svensson. Kan ses här.väl värd att se.

Inga kommentarer: