fredag 20 augusti 2010

Utan företag ingen välfärd

En bra välfärd vill alla ha. Från vänster till höger. En värdig omsorg om de äldre, en skola i världsklass, en vård utan köer och så vidare. Men det finns olika idéer om hur den ska finansieras.

De rödgröna utgår från att "kakan" är en statisk kaka som ska fördelas. Och välfärden ska betalas av ökade skatter för vanliga löntagare. I synnerhet om Lars Ohly får bestämma. I dagens SvD säger han att de rödgröna är överens om att höja skatten. Undrar egentligen hur de vill ha det?

De rödgröna vill skapa fler jobb genom att ge pengar till det offentliga. I och för sig viktigt för att få en bra välfärd. Men pengarna måste ju komma någonstans ifrån.

Jag tror på att en bra välfärd får vi genom att få "kakan" att växa. I valtider talas väldigt lite om vikten av att företag startar och växer. (SvD) Ett bra företagsklimat som stimulerar företagande är en förutsättning för att vi ska få mer pengar att fördela till välfärden. Fler jobb skapas vilket innebär fler personer och företag som betalar skatt. Dessutom innebär fler personer i arbete att färre personer behöver stöd och hjälp för sin försörjning. Alltså mer pengar kvar till äldre och skola mm.

Visserligen har den nuvarande regeringen gjort en del för att fler företag ska starta. Bland annat har satsats på att få fler kvinnor att starta företag. Det finns en enorm potential bland kvinnor som vill starta eget. Något som jag själv har erfarit under det år jag jobbat aktivt med kvinnors företagande. Införandet av RUT- och ROT-avdraget har skapat många nya jobb. Men det finns åtskilligt mer att göra. (SvD)

Modernisering av LAS, minskad regelbörda, stimulera privat riskkapital, förbättrade trygghetssystem mm behövs.

Jag tänker vara den politiker som inte är som andra utan tänker lyfta företagarfrågor i valrörelsen.

Jag tror att för att min vision att vi ska ha ett samhälle där alla får plats och alla respekteras för den han eller hon är, oavsett ålder, kön eller bakgrund, ska uppfyllas måste vägen gå via företagande.

Och ännu finns det möjlighet att påverka. Enligt senaste opinionsmätningen som presenterades idag är det 22 % som är osäkra. (SvD, DN) En mätning där alliansen fortfarande leder men med bara 68000 röster. Folkpartiet har passerat 7 % gränsen. Och sd ligger under spärren. Alltså en i huvudsak bra opinionsmätning även om det vore bra med lite större marginal och ett större Folkparti. Men som sagt, det finns stor möjlighet att påverka under de drygt fyra sist veckorna.

Och nu tänker jag bege mig till valstugan för att starta den påverkan.


 

Inga kommentarer: