tisdag 31 augusti 2010

Sol ute och i opinionen

Solen skiner. Har fixat databasen. Vad är en bättre sysselsättning än att dela ut valmaterial i solskenet? Opinionsmätningarna går åt rätt håll. (SvD, DN) Åtminstone idag. Kanske med undantag för sd:s resultat i Aftonbladets mätning. Men den brukar jag lita mindre på än de andra även om det ju fortfarande är mätningen den 19 september som gäller. Aftonbladets mätning görs via webben. Det finns många som inte har tillgång till Internet så urvalet blir inte särskilt representativt.

SD:s valfilm har blivit ett hett diskussionsämne, även i vårt grannland. Att TV4 stoppar den kritiseras från danskt håll av etablerade partier. (SvD) Att det skulle vara ett avsteg från yttrandefriheten i Sverige att inte visa den kan jag inte hålla med om. Jag vill åtminstone inte ha in den filmen i mitt vardagsrum. Något mer otrevligt och osakligt får man leta efter.

Jag tillhör dem som tycker att man ska ta debatten med SD. Även om det stundtals är svårt eftersom min och sverigedemokraternas människosyn och andra värderingar är så långt ifrån varandra som man kan komma. Men jag har debatterat på Radio Sjuhärad, ännu inte sänt. För tar man inte debatten kan inte felaktigheter och osanningar komma fram. Och att SD inte skulle få utrymme i media är en myt. Redaktionschefen på SvD beskriver sakligt på sin blogg om SD:s möjligheter att komma till tals. (SvD)

Nu blir det solen i alla fall i väntan på de rödgrönas valmanifest. Stärkt av Aftonbladets mätning när det gäller Folkpartiet. På väg uppåt.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Hør lige her, Anne-Marie !

Kik Dig lige omkring istedet for at gå og glane op på solen.

Hvad er der egentlig gang i, i Sverige. ??

ER i alle ved at konventere til Islam med hvad dertil høre af sharia-straffe m.m. ???

Se dog på malmø hvor jøderne i flokkevis jages af Islamske okkupanter, og hvor områder i byen er utilgængelig for fredelige svenskere.

Kik lige på statistikkerne på hvor mange af "anden etnisk afstamning" der fylder op i jeres fængsler m.m.

Og så nægter jeres såkaldte frie medier at vise det eneste forsvar for Sverige imod Islamske horders hærgen i jeres land.

Hvad med at begynde at kæmpe for jeres gamle demokrati, frihed og Svenskernes suveræne ret til at bestemme i eget land, uden de følgagtige, bange kujoner som regere på jeres medier.

KÆMP dog for Dit land, for pokker.

VÅGN OP.

Anonym sa...

ja,så enkelt och bra kan det kommenteras. Om även på ett språk som många finner "svårt".

jack sa...

Sa om jag inte vill FPs skrap i rutan tar TV bort det ocksa da???
I en demokrati skall alla partier som ar tillrackligt stora, som SD, fa samma mediala utrymme - vad man an tycker om partiets politik.

Nar det kommer till SVD blir det ju som att slanga sten i glashus - den etablerade median har ju lange sysslat med censur. SVD ar valdigt duktiga pa att censurera i kommentatorsfalt nar det inte stammer med den politiskt korrekta bilden. Nu ar SVD ju inte sa smarta utan kommentarerna gar ut direkt for att sedan censureras.
Det ar ju bara folk med skygglapparna pa som tror att Sverige idag ar ett sannt demokratiskt samhalle - titta pa de etablerade partierna ga ihop for att stanga ute ett parti som SD - ar det demokrati -ICKE.

Anonym sa...

Jag vill inte se era usla valfilmer.. så även en hel del program jag inte tycker om.

Gissa vad jag gör för att inte se dom? JAG TITTAR INTE PÅ DOM istället för att försöka förbjuda dom.

"jag vill inte ha in den filmen i mitt vardagsrum".. Men titta inte då, sitt och inte tvinga andra som kanske vill se att låta bli. Vilka skitargument, flera olika jurister har klargjort att filmen är helt laglig och ändå vägrar alla TV-kanaler, både de statliga (de sk. "fria".. SKRATTRETANDE!) kanalerna och så även de privata. UPPENBARLIGEN pga påtryckningar.
SKÄMS för fan.

Danskarna har helt rätt, Sverige kan knappt kallas demokrati längre.

Ge oss våra demokratiska rättigheter för he-vete.

Martin sa...

Ja du, efter alla lögner och desinformation som FP kört med i varje valrörelse så fylls jag faktiskt av vämjelse så fort jag ser eller hör ifrån FP. En gång litade jag på er, jag trodde på er. Den baksmälla och den ångest som överfaller mig varje gång jag ser er partilogga är något jag kräver att få slippa. Tycker du att jag har rätt att få gehör för dylika krav i ett demokratiskt land?

Anonym sa...

Tja, det finns mycket man inte "vill ha i sitt vardagsrum", t.ex. ett parti som vill införa euron i Sverige. Andra vill inte ha en valfilm från SD. Men en sak, som jag alltid trott att alla vill ha, är att fritt och offentligt kunna kundgöra sin politiska mening - vare sig den passar mig eller inte. Demokrati kostar nerver, demokrati innebär inte att alla "gullar" med varandra, demokrati kostar mig att höra åsikter jag är strikt emot. Denna förtvivlade kamp om att presentera ett samhälle där alla är vänner med varandra i det man undertrycker det som inte "passar" äcklar mig. DEbatt är början på DEmokrati. Debatt är en kamp där motriktade meningar hörs. Men ALLA meningar måste HÖRAS! Varför annars riksdag?

Unknown sa...

Det bästa vore om TV4 hade visat reklamen. Då hade man dels sluppit ifrågasättande av Sverige (som TV4 uppenbarligen betraktas som på andra sidan sundet), dels kunnat skratta gott åt att SD gjorde bort sig fullständigt i nationell tv. Otroligt vilken töntig, rasistisk och snedvriden reklamfilm... Den hade helt på egen hand gjort att SD hade misslyckats i valet.

Anonym sa...

@Niklas/Aug.31.10/15:57
Ja, självklart har Du rätt!! Jag är själv ingen anhängare av SD men jag kommer att försvara till döden SD's rätt att offentligt göra bort sig! Och det är därför Anne-Marie Ekströms uttalande om vad hon vill ha i vardagsrummet också är hennes rätt att göra bort sig.

Anne-Marie Ekström sa...

Jag håller delvis med Niklas. Det kanske hade varit bäst att SD fått göra bort sig med filmen. Jag är för fri yttranderätt. Men filmen är som jag ser det rasistisk i allra högsta grad. Den har ett budskap där människor ställs mot människor. Den speglar definitivt inte mänskliga rättigheter vilket är en värdegrund som Sverige står för. I grundlagen.

Anonym sa...

@ Anne-Marie Ekström
Din tolkning delas inte av några jurister.. är deras utbildning helt värdelös då eller? DU vet bättre??

Jag tyckte det var för j-vligt när syndikalisterna blockerade er valstuga i Göteborg.. och då skrek ni med rätt om attacker på demokratin, nu hurrar ni över detsamma. Jävla hycklare. VARFÖR skall ni få utnyttja demokratin när inte SD får det?? För att ni är så jävla bra? (enligt er själva)


Vidare så är Islam inte en ras så det kan inte vara "rasism".. (vilket snart är helt betydelselös som uttryck eftersom ALLT beskylls för att vara rasim).. och "människor ställs mot människor" HELA TIDEN såfort man prioriterar eller bara har olika åsikter.. Men det är först nu ni börjar gnälla. Så detta är inga giltiga argument och det enda brott som begåtts här är att filmen totalstoppas.

Testa att läsa densamma mänskliga rättigheter du uppenbarlig inte kan.. Där finns något som heter YTTRANDEFRIHET men inget om att man inte får "ställa människor mot människor" eller prioritera.

Anonym sa...

Trottsamt joller fran dig Anne-Marie Ekstrom. Du ar demokrat och for yttrande frihet men bara sa lange folk tycker som du. Patetiskt.
Sverige ar inte langre en demokrati. Namn en val affisch under nagot val dar ett parti gatt ut med budskapet "rosta pa oss sa far du det mangkulturella samhallet" eller namn en folkomrostning dar det svenska folket valde bort folkhemmet for det mangkulturella samhallet. Svenska folket har inte valt mangkultur. Det har inforts genom att demokratin har satts ur spel genom att etablerade politiker som du vagrar att ta debatten och forlojligar de som vill ha en debatt. Du ar en av personerna som har medverkat till att demokratin nu ar borta!
Tack for kaffet. Bra jobbat!

Anonym sa...

@31 augusti 2010 19:13
Nej, sorry, Anne-Marie, så funktionerar inte meningsbildningen i en demokrati. Vid meningsbildning ställs alltid människor mot människor. Vad som är "rasism" definieras inte ens av någon som sitter i riksdagen. Det definieras alltid individuellt av var och en själv - FÖR SIG SJÄLV, ALDRIG FÖR NÅGON ANNAN! Min åsiktsfrihet är min nästas åsiktsfrihet. Anne-Marie, lämna Din plats i riksdagen till nästa i ledet, tyvärr klarade Du inte grundprovet.

Anonym sa...

Anne-Marie, nästa gång är det du som blir tystad.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.