tisdag 24 juni 2008

Rötmånadshistorier i juni

Nu är det sommar. "Allsång på Skansen" och "Morden i Midsomer". Finns det något som är mer somrigt. I kväll börjar båda två på TV. Men jag har aldrig sett allsången live. Och således inte heller köat flera timmar på morgonen, ja redan natten innan, för att få bra platser till kvällen. (SvD) Varit på Skansen har jag dock och jag har sett backen som ska passeras för att nå det efterlängtade målet. Där behövs bra kondition. Så de som kommer först måste ha tränat bra.

Vädret är väl också "sommarlikt" även om jag kan se en eller annan blå fläck på himlavalvet. Men än är det långt kvar till det man kallar rötmånad.

Två verkliga händelser som skulle kunna passa som rötmånadshistorier är de som handlar om 30-åringen som inte fick köpa lättöl för han hade inte legitimation med sig och ungdomarna som måste betala nattaxa på bussen eftersom de stod sist i kön. Och dessa historier utspelar sig dessutom båda två i Borås.

Visserligen tycker jag det är bra att man har bra koll på ålder vid köp av alkohol. Men att inte få köpa lättöl vid 30-års ålder för att man inte har legitimation är väl lite väl nitiskt av kassapersonalen. Och man dessutom har sin pappa med sig. Jag skulle definitivt inte gå in i den affären igen och handla. (BT, DN)

Den andra historien utspelar sig på en buss där klockan börjar närma sig tolv-slaget. (BT)Några ungdomar står i kö och väntar. Alla hinner inte betala före kl 12. De som står sist i kön får betala tre gånger så mycket som sina kompisar. För att de likt de flesta andra beskedliga svenskar tålmodigt väntade på sin tur i kön. Och klockan hann slå tolv. Och flexibilitet och smidighet var inte den chaufförens ledord eller det kanske var biljettautomaten som inte kunde vara flexibel. I vilket fall som helst så borde Västtrafik som är ansvariga satsa lite på service och flexibilitet.

Själ råkade jag ut för en liknande situation vad beträffar Västtrafik. Där reglementet till varje pris måste följas. Efter att ha missat en tåganslutning i Herrljunga på grund av ett försenat tåg fick Borås-resenärerna åka med till Alingsås och blev uppmanade att ta en buss därifrån. Men SJ hade väl glömt att upplysa Västtrafik vilket medförde att vi inte skulle få åka med utan att betala ny avgift. Chauffören var stenhård. Men gav med sig till slut. (gissa vem som höjde rösten) Med god serviceanda så håller man självklart god min och säger att det här får vi reda ut med SJ. Man har ju trots allt samarbete. Att försöka få redan 1,5 timmar försenade resenärer att dessutom betala ny biljett är inte god serviceanda.

Inga kommentarer: